În ciuda unui an dificil și a deficiențelor survenite în calendarul legislativ, European Family Businesses a lansat și implementat în anul 2020 mai multe propuneri și proiecte, devenite programe politice sau inițiative legislative, multe dintre ele fiind deja adoptate.
Rezumatul acțiunilor EFB pe parcursul anului 2020 reliefează modul în care European Family Businesses a crescut ca organizație în acest an și arată puterea impactului pe care propunerile EFB le-au avut asupra legislației europene și a importanței dobândite de asociație la Bruxelles.
Lobby în Parlamentul European
- – Au fost propuse amendamente pentru ca Strategia IMM-urilor să includă întreprinderile familiale, în cadrul Comisiei pentru Industrie, Cercetare și Energie (ITRE), Comisiei pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală (AGRI), Comisiei pentru Ocuparea Forței de Muncă și Afaceri Sociale (EMPL), Comisiei pentru Piața Internă și Protecția Consumatorilor (IMCO) și Comitetului pentru Comerț Internațional (INTA).
- – A fost adoptat Proiectul de lege al Uniunii Piețelor de Capital, iar la solicitarea EFB s-a adăugat mențiunea referitoare la problema datoriilor / capitalurilor proprii și a capitalizării medii.
Lobby in Comisia Europeană
Comisia Europeană a demarat un studiu privind Transferul afacerilor în cadrul întreprinderilor din Europa. Urmare a lobby-ului EFB, în cadrul sondajului aferent studiului a fost introdusă și referirea la succesiunea în transferurile întreprinderilor de familie.
Lobby in Comitetul Economic și Social European
Comitetul Economic și Social European (CESE) și-a exprimat opinia cu privire la strategia pentru IMM-uri. În urma consultării cu EFB, întreprinderile familiale au fost adăugate și au fost menționate direct.
Documentele de poziție și răspunsurile politice la interpelările EFB în Parlamentul European
În 2020, EFB a emis 4 luări de poziție și 1 ghid de bune practici:
- – Poziția EFB privind Acordul Verde European
- – Poziția EFB asupra COVID-19
- – Strategia de ieșire din criza generată de COVID-19 și propunerile EFB de recuperare durabilă
- – Poziția EFB privind strategia industrială și a IMM-urilor
- – Răspunsul întreprinderilor familiale la efectele generate de criza COVID-19.
- EFB a pregătit, de asemenea, 3 noi lucrări care vor fi lansate la începutul anului 2021, având următoarele teme:
- – Nevoia unei definiții a întreprinderilor de dimensiuni medii în Europa
- – Guvernanța corporativă durabilă în întreprinderile familiale
- – Succesiunea și transferurile întreprinderilor familiale: provocări și oportunități.
În Parlamentul European, răspunsurile la interpelările EFB au venit din partea următorilor eurodeputați:
4 europarlamentari din Grupul Verzilor, 6 europarlamentari din Grupul Alianței Progresiste a Socialiștilor și Democraților – S&D, 4 europarlamentari Renew Europe, 10 europarlamentari din Grupul Popularilor Europeni – PPE, 2 europarlamentari din Grupul Conservatorilor și Reformiștilor – ECR și 2 europarlamentari din Grupul Identitate și Democrație – ID.
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/EMPL-AD-653907_EN.pdf
Gradul de influență al EFB în 2020
Prin acțiunile sale, EFB și-a crescut gradul de influență în privința strategiilor economice europene.
Strategia IMM-urilor
Strategia Comisiei Europene pentru IMM-uri prezintă politicile viitoare pentru IMM-uri la nivelul întregii Europe. Deși raportul inițial a omis să menționeze întreprinderile familiale, în urma intervențiilor EFB acest lucru a fost însă remediat.
Iată câteva dintre succesele înregistrate de EFB în urma intervențiilor sale:
Raportul și modificările Comisiei pentru Industrie, Cercetare și Energie (ITRE)
În iunie, Comitetul ITRE și-a lansat proiectul de raport privind strategia pentru IMM-uri. Acest document, care încă așteaptă un vot din partea comisiei, face referire directă la problema companiilor cu capitalizare medie:
„Întrucât companiile cu capitalizare medie care nu îndeplinesc criteriile pentru a fi clasificate drept IMM-uri contribuie în mod semnificativ la angajarea forței de muncă și la creșterea economică, în special în unele state membre, necesită o definiție suplimentară și separată, fără a aduce atingere definiției IMM-urilor, pentru a ne asigura că întreprinderile cu capitalizare de piață medie, cu 250-499 de angajați, pot primi mai multă asistență și că pot fi mai bine promovate“.
Raportul complet în linkul de mai jos:
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/ITRE-PR-653858_EN.pdf
Amendamentele (care urmează să fie votate) în cadrul Comitetului ITRE oferă, de asemenea, sprijin în problema capitalizării de piață medii.
Linkul către amendamente:
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/ITRE-AM-657190_EN.pdf
Raportul Comisiei pentru Ocuparea Forței de Muncă și Afaceri Sociale (EMPL)
Pe 6 octombrie, a fost votat avizul final al Comitetului EMPL privind strategia pentru IMM-uri și a fost adăugat cu succes un amendament privind întreprinderile familiale:
„Subliniază contribuția decisivă a IMM-urilor, inclusiv a întreprinderilor familiale, la inovație, inclusiv la inovarea socială, crearea de locuri de muncă și la construirea unei piețe a muncii incluzive și rezistente, de asemenea, în regiunile transfrontaliere, stimulând investițiile, competitivitatea, antreprenoriatul și creșterea durabilă; suntem extrem de îngrijorati de creșterea ratei șomajului în UE și de riscul ca milioane de oameni să-și piardă locurile de muncă, ca urmare a crizei COVID-19, în special în cadrul celor mai vulnerabile grupuri sociale, și de enormele dificultăți cu care se confruntă IMM-urile din această cauză; recunoaște că în prezent IMM-urile se confruntă cu probleme severe de lichiditate; subliniază, în acest context, nevoia urgentă de a facilita accesul la finanțare și de a lua măsuri pe termen scurt și lung pentru a sprijini IMM-urile să se redreseze; subliniază, în plus, că acest lucru ar trebui să permită finanțarea durabilă și direcționată, să reducă actualul decalaj de investiții și să consolideze reziliența IMM-urilor și capacitatea de a inova și de a se îndrepta către soluții digitale și mai durabile, eficiente din punct de vedere al resurselor, circulare și neutre din punct de vedere climatic, facilitând astfel implementarea cu succes a agendei digitale, a Acordului verde european și a tranziției corecte aferente și asigurarea industriilor și serviciilor strategice europene, stimularea economiei, sprijinirea ocupării forței de muncă și asigurarea faptului că nimeni nu rămâne în urmă”.
Raportul complet, în linkul de mai jos:
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/EMPL-AD-653907_EN.pdf
Amendamentele Comisiei pentru Comerț Internațional (INTA)
Un amendament la avizul Comitetului INTA a făcut referire în mod specific la întreprinderile familiale și la rolul acestora. În ciuda eșecului amendamentului, acesta arată o recunoaștere a rolului întreprinderii familiale în toate comitetele responsabile de strategia pentru IMM-uri. Modificarea propusă este prezentată mai jos:
„Solicită Comisiei să regândească și să rescrie strategia pentru IMM-uri prezentată la 10 martie 2020. Strategia trebuie actualizată pentru a reflecta nevoile de finanțare ale IMM-urilor în timpul pandemiei, pentru a salva întreprinderile și locurile de muncă. Supraviețuirea și redresarea IMM-urilor, a întreprinderilor familiale și a lucrătorilor independenți înseamnă supraviețuirea economiei europene; ele sunt elementele cheie pentru ca Uniunea să își poată reveni cât mai repede posibil după ce pandemia COVID-19 va fi dispărut”.
Lista completă a amendamentelor, în linkul de mai jos:
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/INTA-AM-657238_EN.pdf
Raportul CESE privind strategia IMM-urilor
Comitetul Economic și Social European (CESE) a publicat avizul cu privire la Strategia pentru IMM-uri. În urma consultării cu EFB, întreprinderile de familie au fost adăugate și au fost menționate direct.
„CESE consideră că este important ca micile familii și întreprinderile tradiționale să fie recunoscute ca un subgrup specific, deoarece acestea suferă cel mai mult din cauza eșecurilor pieței și recomandă conceperea unor politici de sprijin adaptate, care să le vizeze”
Raportul complet, în linkul de mai jos:
https://www.eesc.europa.eu/sites/default/files/files/eesc_-_position_paper_-_sme_strategy.pdf
Uniunea Piețelor de Capital (CMU)
În urma consultării directe între EFB și europarlamentarul Isabel Benjumea (Spania, PPE), problema datoriilor și capitalurilor proprii, precum și problema companiilor cu capitalizare medie au fost adăugate la Strategia Uniunii Piețelor de Capital din Parlamentul European. Ulterior, rezoluția a trecut prin etapele comisiei și a fost adoptată cu succes în sesiunea plenară a Parlamentului din 8 octombrie. În document, există mai multe referințe:
„Solicită eliminarea barierelor și a birocrației, acolo unde este cazul, inclusiv simplificarea și aplicarea mai proporțională a legislației acolo unde este relevant și favorabil stabilității financiare, pentru a diversifica sursele de finanțare pentru companiile europene, cu un accent special pe IMM-uri, start-up-uri și companii cu capitalizare medie, pentru a-și promova capacitatea de a accesa piețele de capital și de a accesa oportunități de investiții mai diverse pe termen lung și mai competitive pentru micii și marii investitori; subliniază necesitatea reducerii datoriilor existente; subliniază faptul că situația actuală face companiile europene și în special IMM-urile mai fragile și vulnerabile; solicită introducerea unui „test pentru IMM-uri” pentru evaluări de impact la fiecare inițiativă CMU”.
„Constată că măsurile necesare pentru a se asigura că IMM-urile, inclusiv start-up-urile și companiile cu capitalizare medie, își găsesc drumul către piețele financiare, includ facilitarea cercetării investiționale, simplificarea definiției IMM-urilor în legislația UE relevantă și facilitarea cerințelor de emitere; invită statele membre să reechilibreze balanța datoriei-capital propriu în materie de impozitare; sprijină revizuirea regimului Directivei privind piețele instrumentelor financiare (MiFID II) pentru stimularea investițiilor IMM-urilor în cercetare;”
„Solicită statelor membre să își modifice cadrele fiscale naționale pentru a reduce obstacolele fiscale din calea investițiilor transfrontaliere, inclusiv procedurile de rambursare transfrontalieră către investitori, inclusiv mici investitori individuali, reținerea la sursă a dividendelor în cazul în care este în joc dubla impunere; consideră că astfel de proceduri ar trebui clarificate în mod transparent pe o platformă digitală paneuropeană și ar trebui să le permită investitorilor să determine rentabilitatea investiției lor în timp real; solicită statelor membre să colaboreze îndeaproape cu OCDE și cu proiectul său de scutire de impozite și îmbunătățire a conformității (TRACE), să reechilibreze tendința de echitate-datorie care penalizează finanțarea inovației prin investiții private și să stimuleze oportunitățile de investiții pe termen lung pentru investitori pentru a ajuta cetățenii UE să obțină randamente mai bune la economiile pe termen lung”.
„Reamintește că Directiva Solvabilitate II trebuie revizuită până la sfârșitul anului 2020 și că Autoritatea Europeană pentru Asigurări și Pensii Ocupaționale (EIOPA) va oferi consultanță tehnică Comisiei, inclusiv lecția învățată odata cu aparitia COVID-19, în special cu privire la acoperirea riscurilor legate de pandemie, după consultări cu diferite părți interesate; solicită Comisiei și EIOPA să evalueze, pe baza unei analize de impact direcționate, beneficiile potențiale și justificarea prudențială a ajustării cerințelor de capital pentru investițiile în capitaluri proprii și datorii private, în special ale IMM-urilor, posibil și prin abordarea modelului intern, pentru a se asigura că cerințele de capital pentru asigurători și fondurile de pensii nu descurajează investițiile pe termen lung; încurajează eliminarea rapidă a scutirilor naționale și reducerea „supralegiferării” în punerea în aplicare la nivel național a Solvabilității II”.
Proiectul de lege complet, în linkul de mai jos:
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2020-0266_EN.pdf
Studiul Comisiei Europene privind transferul de afaceri
Comisia Europeană a demarat un studiu privind transferul de afaceri în cadrul întreprinderilor din Europa. Ca parte a acestui studiu, un organism extern a fost însărcinat să creeze un sondaj pentru întreprinderile din Europa, în încercarea de a aduna mai multe date despre transferurile de întreprinderi. În acest sondaj, ca urmare a lobby-ului făcut de EFB, apar si transferurile afacerilor de familie. Acest lucru ar trebui să ducă la colectarea mai multor informații despre transferurile întreprinderilor familiale în Europa.
Asociatia Family Business Network România (FBN România) a fost înfiinţată în anul 2012 și urmărește să popularizeze în România conceptul „afacere de familie” și potențialul afacerilor de familie pentru dezvoltarea economică și socială a României.
Începând cu anul 2015, FBN România a devenit membră a European Family Businesses, cu sediul la Bruxelles. Pentru detalii vizitati www.europeanfamilybusinesses.eu