Noi norme ale UE în domeniul protecției consumatorilor pentru a combate practicile înșelătoare și neloiale

Vânzările online transfrontaliere sunt în creștere în UE, iar eurodeputații acționează pentru a asigura europenilor un nivel ridicat de protecție, indiferent de locul de unde cumpără.

La 17 aprilie 2019, eurodeputații au aprobat noi norme pentru a îmbunătăți transparența clasamentului pe piețele online și a combate standardul dublu de calitate a produselor.

Deputații europeni doresc să întărească protecția consumatorilor prin introducerea unor acțiuni colective în despăgubire și prin impunerea unor sancțiuni mai disuasive companiilor care nu respectă normele. Legislația acoperă și noi scenarii în care nu există în prezent niciun act legislativ al UE, în special în mediul online, precum și cu privire la standardul dublu de calitate a produselor.

O protecție mai bună a cumpărăturilor online

Când cumpără de pe o magazine online, consumatorii vor trebui să primească informații clare despre cine vinde produsul sau serviciul și dacă vânzătorul este un profesionist sau un alt consumator. Ar trebui să fie clar de la început cui îi revine responsabilitatea și care sunt legile aplicabile.

Așa-numitele „Noi avantaje pentru consumatori” vor garanta totodată o mai mare transparență a rezultatelor căutării online. Utilizatorii vor fi informați dacă o clasificare mai bună a produselor în rezultatele de căutare este efectul unor „plasări plătite”.

Drepturile consumatorilor vor fi întărite și în domeniul serviciilor digitale „gratuite”, contracte pentru care nu se plătește nicio sumă de bani, dar care permit comercianților să utilizeze datele cu caracter personal ale consumatorilor. Așa cum consumatorii pot anula în termen de două săptămâni contracte online pentru servicii digitale plătite, în același fel vor putea anula și contractele bazate pe utilizarea datelor cu caracter personal. Acest lucru s-ar aplica în mod normal serviciilor de stocare în cloud, rețelelor de socializare sau conturilor de e-mail.

Deși piețele online au îmbunătățit posibilitățile de alegere și au redus prețurile pentru consumatori, din ce în ce mai mulți comercianți, în special din țări din afara UE, oferă produse nesigure sau ilegale. Într-o rezoluție adoptată în noiembrie 2020, Parlamentul a solicitat măsuri sporite pentru a garanta că toate produsele vândute în UE sunt sigure – indiferent dacă sunt comercializate online prin comert Electronic B2B – platforme de ecommerce business to business sau comert Electronic B2C – platforme de ecommerce business to consumer, offline,  sau au fost fabricate în interiorul sau în afara UE – inclusiv produsele care conțin tehnologii noi, cum ar fi IA. Acesta este motivul pentru care eurodeputații doresc o supraveghere mai eficientă a pieței, un control mai strict al piețelor online și o mai mare responsabilitate pentru acestea, precum și obligația de a aplica aceleași norme la vânzarea de produse în UE, indiferent de locul în care își are sediul societatea. 


Mai multe: aflați cum Parlamentul 
v-a îmbunătățit viața digitală și a facilitat achizițiile online.

Acțiuni colective în despăgubire în toate țările UE

Normele care permit grupurilor de consumatori afectați de practicile ilegale să inițieze acțiuni colective și să solicite despăgubiri se vor aplica în toate țările UE. Pentru a solicita compensarea, înlocuirea sau repararea la scară largă, va fi posibilă organizarea unei singure acțiuni de reprezentare în numele consumatorilor din mai multe țări ale UE.

Dreptul de a cere compensații financiare sau rezilierea contractelor în cazul practicilor comerciale neloiale va fi armonizat în întreaga Uniune.

 Sancțiuni mai disuasive

Autoritățile de protecție a consumatorilor din UE nu au mereu suficiente căi de sancționare a practicilor care creează „situații de prejudiciu colectiv” afectând un număr mare de consumatori din UE, iar nivelul sancțiunilor variază și adesea nu are un efect disuasiv. Pentru a rezolva această situație, autorităților naționale de protecție a consumatorilor vor primi competența de a impune sancțiuni eficace, proporționale și disuasive în mod coordonat.

Combaterea produselor cu dublu standard de calitate

Legislația va aborda și problema produselor cu dublu standard de calitate în cazul în care produsele sunt comercializate sub aceeași marcă, dar prezintă o compoziție sau caracteristici diferite. Consumatorii sunt făcuți să creadă că achiziționează același produs, dar, în realitate, nu este așa. Întrucât studiile au demonstrat existența unor astfel de practici în industria alimentară, eurodeputații doresc ca standardul dublu de calitate să fie adăugat pe lista neagră a practicilor comerciale neloiale.

Mai multe: eurodeputații combat practicile neloiale din domeniul alimentar.

Etapele următoare

Consiliul a aprobat normele la 8 noiembrie 2019, iar țările UE sunt obligate să aplice măsurile începând din 28 mai 2022.

Pentru a reglementa mai bine peisajul serviciilor digitale aflat în dezvoltare rapidă, inclusiv platformele și piețele online, Comisia Europeană a anunțat că va propune un nou Act legislativ privind serviciile digitale până la sfârșitul anului 2020. Parlamentul și-a adoptat recomandările la 20 octombrie 2020, inclusiv măsuri de combatere a comercianților necinstiți sau frauduloși care vând online produse contrafăcute, ilegale sau nesigure.

Comments are closed