Nicolae Malaxa – povestea celui mai influent om de afaceri al României interbelice

nicolae malaxaNicolae Malaxa s-a născut în 1884, la Huşi, ca fiu al unui aromân şi al fiicei unui dregător local. A urmat cursurile Politehnicii din Karlsruhe (Germania).

 

În 1921, a înfiinţat un atelier de material rulant la marginea de est a Bucureştiului. Din 1923 începe să lărgească proiectul şi aşa iau naştere Uzinele Malaxa (denumite 23 August pe timpul comuniştilor şi Faur după 1989). 

Uzinele Malaxa au produs, în 1928, prima locomotivă 100% românească, iar în 1935 întreprinderea a înregistrat un record de 93 de locomotive.

Nicolae Malaxa şi-a extins afacerile. El a înfiinţat, tot în estul Capitalei, o fabrică de ţevi (denumită apoi Republica). Din grupul lui industrial au ajuns să facă parte Uzinele Tohani Zărneşti, Magazinele Unite de Fierărie din Galaţi. A deţinut acţiuni Astra Arad, Uzinele şi Domeniile de Fier Reşiţa, IOR Bucureşti, Unio Satu Mare.

Locomotivă Malaxa 151.002, fabricată în 1941

  Malaxa a fost un automobil românesc construit în 1945 la Reşiţa în fabricile industriaşului român Nicolae Malaxa, al cărui nume îl poartă. Proiectul autoturismului aparţine unu grup de ingineri şi tehnicieni de la uzinele A.S.A.M. şi Malaxa din Bucureşti şi IAR din Braşov, conduşi de ing. Petre Carp. 

Imagini pentru automobilul malaxa

 Maşina avea un motor cu 3 cilindri în stea, cu răcire forţată cu aer, capabil să dezvolte 30 CP. Malaxa oferea un nivel înalt de confort şi putea transporta până la şase persoane. Caroseria avea o formă aerodinamică, foarte elegantă, cu portbagajul în partea din faţă, sub capotă, unde se afla şi roata de rezervă. Prinderea caroseriei pe şasiu se făcea prin tampoane de cauciuc. Viteza maximă era de 120 km/h si un consum de benzină de 10 l/100 km. 

Producţia ei a fost oprită când sovieticii au decis să mute linia de asamblare în U.R.S.S., după ce un oficial de la Moscova aflat la Sofia, a fost transportat cu un automobil Malaxa şi a rămas impresionat de performanţele acestuia.

După anul 1989, nepoţii lui Nicolae Malaxa, Georgia Palade Van Dusen şi Philip Palade şi soţia altui nepot decedat al industriaşului – Loreen Ellen Malaxa – toţi trei locuind în SUA – , au solicitat statului român despăgbiri de peste 310 milioane de dolari americani, în schimbul tuturor proprietăţilor confiscate.

Defalcat, despăgubirile au fost acordate astfel: 622,5 milioane lei pentru Uzinele Faur – fostă Uzina Malaxa, 384,7 milioane lei pentru Uzina Republica – fosta Uzină de Tuburi şi Oţelării şi 73,3 milioane lei pentru Combinatul Siderurgic Reşiţa – fostele Uzine şi Domenii de Fier din Reşiţa.

Surse:

 

Comments are closed