ENTREPRENEURSHIP AND FAMILY BUSINESS la Forumul Forbes CEE

Pe 25 septembrie 2019 la Hotel Intercontinental, Forbes România a fost gazda celei de-a doua zi a celui mai important eveniment economic al anului 2019. Aflat la cea de-a șasea ediție, Forbes CEE Forum este singurul eveniment regional anual organizat în România începând cu 2014 și aduce împreună cei mai importanți lideri internaționali din sfera politică, business și financiară și editori din rețeaua Forbes din regiunile CEE și EMEA. Cei mai importanți lideri din sfera politică, financiară și de business au discutat în doua zi a forumului despre contextul economic pe care-l oferă România creșterii investitorilor, driver-ii de succes și trendurile pe care trebuie să le urmărim în următoarea perioadă. 

Sub numele „ENTREPRENEURSHIP & FAMILY BUSINESS„, în agenda evenimentului a fost programată o secțiune specială dedicată afacerilor de familie, confirmând interesul crescând pentru informații pe acest subiect dar și rolul important jucat de afacerile de familie în dezvoltarea locală și regională.

Panelul ENTREPRENEURSHIP AND FAMILY BUSINESS a fost moderat de doamna Lavinia Rașcă, Profesor ASEBUSS Business School, si i-a avut ca invitati trei membri ai Asociaţiei Family Business Network România (FBN România): domnul  Sorin Preda, doamna Camelia Șucu, domnul Dan Ștefan, dar si domnul Dinu Bumbăcea, Partener coordonator Consultanță Deloitte si domnul Frédéric Lamy – CEO Leroy Merlin România.

„Noi ne-am urmat clienții. Am dezvoltat relația cu un portofoliu solid de companii, iar expansiunea companiilor client ne-a oferit și nouă oportunitatea de expansiune. Suntem activi în patru țări și ne uităm foarte atent și la alte state.” – spune  la Forbes CEE Forum 2019, domnul  Sorin Preda, Fondator & CEO Global Vision – afacere de familie membră a asociației Family Business Network România

 

„Ce-i caracterizează pe foarte mulți antreprenori este că sunt foarte curajosi și optimiști, ei văd o reușită acolo unde altii văd probleme. Noi, antreprenorii, știm să lucrăm cu oamenii. (…)Am reușit să îmi fac o echipă bazată pe valori: să vii la munca fericit. (…)Nu mă văd deocamdată nici măcar încetinind ritmul. Nu mă lasa nici fetele, nici nepoții. Deși petrecem mult timp, venirea lor mi-au dat o altă valoare de a contabiliza timpul petrecut cu familia. Nu-mi mai place ordinea în casă (Camelia zâmbește). Fetele sunt și ele antreprenoare și au vrut să încerce singure propriile idei,  să greșească și să învețe. Cu siguranță, la un moment dat, vom face ceva în jurul unei idei lucruri împreună. Mi-a plăcut să le las să creacă, ajutandu-le foarte puțin. Acum au ajuns la nivelul în care vin singure să ceară sfaturi. Noi suntem prima generatie de antreprenori. (…)La mine Ioana este cea care s-a implicat intr-unul dintre businessuri, pe langa al sau propriu, si este foarte buna.” Camelia Șucu, Owner ClassIN, Piața de Gros (Abundia) – afacere de familie membră a asociației Family Business Network România (FBN România)

„Noi nu mai suntem implicați în executiv. Firmele pot merge mai departe și fără noi. Nu-i o succeiune în familie, copiii noștri sunt mici, dar cred în business-ul de familie. Îmi plac afacerile de familie din afară pentru că au reguli prin care trebuie să devedească că pot conduce afacerea. (…)Noi avem o viziune de dezvoltare. Evoluăm în fiecare zi. Citim, facem traininguri, cu totii petrecem minimum 2 luni pe an învătând, dar ne place. Valorile noastre sunt preponderent umaniste.” Dan Ștefan, Executive Director & Owner Autonom – afacere de familie membră a astociației Family Business Network România (FBN România)

In Romania, suntem, de cele mai multe ori, la prima generație în afacerile de familie. În țările dezvoltate deja sunt la a treia generație. În România, creșterea s-a făcut printr-un proces de învățare pe propria piele pentru că nu a existat nicio cultură antreprenorială. Predictibilitatea este temelia previziunilor de afaceri. Strategia nu poate fi clădită într-un mediu care este în continuă mișcare. În condițiile în care traversăm un deficit cronic de resurse umane, nevoia de recrutare este semnificativ mai mare. Este valabil cam în toate sectoarele. Totodată, noi, la Deloitte, am făcut un studiu global privind afacerile de familie. Este pentru prima oară când participă și antreprenori din România. Poate că numitorul comun al concluziilor studiului este faptul că peste jumătate din cei chestionați au considerat că incertitudinile financiare, forța de muncă, deficitară nu numai în România, s-au acutizat față de anul precedent. Este o situație care este comună în multe dintre cele 58 de state participante la studiu. O altă problemă rezidă și în faptul că în România productivitatea nu este unde ne-am dori să fie. Totodată, o bună parte din decizii se iau pe baza unor date care nu sunt atât de actuale cum ar trebui să fie.” Dinu Bumbăcea, Partener coordonator Consultanță Deloitte

„Am avut șansa să lucrez într-un business de familie, o familie veche din Franța, apoi am făcut tranziția acum cinci ani către Lerroy Merlin. Cum este să lucrezi într-un business de familie?  Este foarte diferit față de modul corporate. În primul rând, un antreprenor face greșeli, eu le spun mereu oamenilor mei că pot face greșeli, dar cu condiția să învețe și să progreseze mereu. Acesta este diferența dintre a fi antreprenor de familie și un manager din zona corporate. (…) Dacă spui oamenilor mereu „Tu trebuie să faci asta, tu trebuie să faci asta!”, oamenii vor pleca din companie pentru că nu se vor simți confortabil și nu se vor identifica cu tine. Dar dacă le spui că trebuie să faci greșeli, să progeresezi, se vor simți mai apropiați de ține. (…)Când am fost recrutat acum peste 10 de fostul CEO de la Lerroy Merlin de atunci, acesta mi-a spus că „Vreau ca în această companie angajații să fie tratați așa cum mi-ar plăcea mie să fiu tratat ca angajat. Atunci am zis că aceasta este compania în care vreau să fiu.” Frédéric Lamy – CEO Leroy Merlin România

Family Business Network România (FBN România) a fost înfiinţată în anul 2012 și urmărește să popularizeze în România conceptul „afacere de familie” și potențialul afacerilor de familie pentru dezvoltarea economică și socială a României.

Începând cu anul 2015, FBN România a devenit membră a European Family Businesses, cu sediul la Bruxelles. Pentru detalii vizitati www.europeanfamilybusinesses.eu

În acest moment membrii Asociației FBN România sunt antreprenorii ce dețin companiile: Adrem Invest, Agricin, All Electrics 95, Amset Prodexim, Autonom Services, Bog’Art, Cris-Tim, Dinamic 92 Distribution, Electra, Eximtur, FAN Courier Express, Fildas Trading, Ivatherm, Global Vision, MBT Telecom, M&M Product, Novaintermed, Omnilogic, Piaţa de Gros, Secpral Pro Instalații, Temad Co, Te-Rox, Tecnostar Consulting, Tester Grup, Transavia.

Carrefour, Volkswagen, BMW, Ford Motor, Fiat, Porsche, L’Oreal, Arcelor Mittal, Samsung Electronics, Auchan, Cargill sunt câteva dintre cele mai cunoscute companii din lume care sunt afaceri de familie.

Sursa: Forbes CEE Forum 2019

Comments are closed