- Doar 41% din sumele potențiale de sponsorizare au fost folosite în 2020
- Suma totală care putea fi putut fi direcționată în 2020 se ridică la 881 milioane de Euro
București, 15 decembrie 2021 – Un număr de doar 49.550 de societăți comerciale din cele
606.995 înregistrate în acest moment în România au realizat cheltuieli cu sponsorizarea și au
direcționat până la 20% din impozit către entitățile eligibile, inclusiv ONG-uri. Valoarea totală
direcționată în 2020 a fost de 335,9 milioane de Euro, în creștere cu 12% față de anul precedent.
Datele sunt evidențiate de proiectul de cercetare realizat de Asociația pentru Relații
Comunitare (ARC) împreună cu EY România, care își propune să crească nivelul de
conștientizare cu privire la creditul fiscal de 20%. În cadrul acestui proiect, s-au analizat datele
obținute de la ANAF, referitoare la potențialul de sponsorizare prin facilitatea fiscală 20%.
Societățile comerciale pot direcționa sub formă de sponsorizări deductibile 20%
din impozitul pe profit, însă nu mai mult de 0,75% din cifra de afaceri (companii, cu cifra de afaceri peste 1 milion Euro), respectiv 20% din impozitul pe venit (microîntreprinderi, cu cifra de afaceri sub 1 milion Euro).
În pofida modificărilor legislative din 2017 și 2018, care au afectat potențialul facilității fiscale, sumele direcționate s-au menținut pe un trend crescător în ultimii cinci ani. În 2020, creșterea a fost de 12% față de anul precedent.
În același timp, și numărul de societăți comerciale care au folosit facilitatea fiscală de 20% continuă să crească, dar acesta rămâne pe mai departe extrem de mic (49.550) în comparație cu totalul societăților eligibile pentru sponsorizare (606.995). Astfel, doar 8% din totalul de companii și microîntreprinderi au făcut sponsorizări în anul 2020.
Din potențialul total de sponsorizare, 86% provine de la companii și 14% de la microîntreprinderi. Dacă toate firmele care au plătit impozit pe profit sau venit ar fi folosit facilitatea fiscală la capacitate maximă, peste 811 milioane de Euroi puteau fi direcționați și investiți în domenii cheie, precum educația, sănătatea sau mediu.
În București, orașul cu cel mai mare număr de ONG-uri înregistrate, suma redirecționată a fost de 216.003.180 RON, provenind de la 3.491 de contribuabili. În județul Cluj, 1.041 contribuabili au folosit facilitatea 20% și au redirecționat 47.969.001 RON.
Lev Fejes, Head of Research, ARC România a precizat:
- Companiile au un potențial mai mare pentru sponsorizări și dețin cea mai mare parte din potențialul neutilizat
- Trebuie să încurajăm microîntreprinderile să folosească această facilitate. În 2020, 6% din microîntreprinderi au direcționat 17,5 milioane Euro. Implicarea acestora în sectorul nonguvernamental ar duce la o întărire a tuturor serviciilor sociale, de sănătate, culturale și civice, pe care ONG-urile le oferă comunităților locale
- ONG-urile (mai ales cele mici și mijlocii, cu bugete și cheltuieli mai mici) ar trebui să considere o strategie de fundraising care nu se bazează exclusiv pe firmele mari, ci una care extinde cercul și către microîntreprinderi. Microîntreprinderile pot lua decizii rapide și trebuie abordate de mai multe ori pe an pentru că ele plătesc impozit trimestrial și banii neutilizați în trimestrul respectiv nu mai pot fi direcționați ulterior.
De ce este importantă sponsorizarea deductibilă 20%?
Prin această sponsorizare deductibilă, statul încurajează companiile să susțină o cauză importantă pentru ele în comunitățile în care își desfășoară activitatea și le oferă o pârghie de decizie prin acordarea acestor finanțări.
Relația bună dintre un ONG și o companie locală contează enorm pentru sănătatea comunității. Un studiu realizat de EY, ARC și HOSPICE Casa Speranței în anul 2018 arată că peste 75% din companiile plătitoare de impozit pe profit intervievate pentru studiu direcționează această sponsorizare deductibilă dintr-un simț de responsabilitate pentru comunitățile lor.
Totuși, potențialul de sponsorizare este folosit doar la 41% din capacitate de către toate companiile care pot face sponsorizări. Sponsorizările de 20% țin copii în școală, repară secții de spitale, susțin cultura, protejează mediul și ne ajută să trăim în comunități sănătoase.
Cum poate o companie să direcționeze 20%?
EY a realizat un ghid pentru companiile care vor să folosească această facilitate. Mai multe detalii găsiți aici.
Estimare făcută pe baza analizei datelor privind cifra de afaceri și profitul net pentru peste 28 de mii de companii și extrapolarea rezultatelor obținute la datele furnizate de ANAF.
Surse https://arcromania.ro/arc/ / EY