Sistemului Informatic de Asigurare a Trasabilității Deșeurilor (SIATD)
Prin Ordinul nr. 1595/2020 au fost aprobate Instrucțiunile de utilizare a aplicației informatice SIATD, în vederea monitorizării și verificării corectitudinii tranzacțiilor cu deșeuri de ambalaje în sistemul răspunderii extinse a producătorului.
SIATD permite monitorizarea și verificarea în timp real, la nivel de document financiar-contabil și justificativ, a tranzacțiilor cu deșeuri de ambalaje pentru care organizațiile care implementează răspunderea extinsă a producătorului, finanțează costurile de gestionare a deșeurilor de ambalaje.
SIATD se utilizează de către următoarele categorii de persoane juridice:
a) organizațiile care implementează răspunderea extinsă a producătorului;
b) operatorii economici care desfășoară activități de colectare, salubrizare, sortare, tratare, asociații de dezvoltare intracomunitară, unități administrativ-teritoriale;
c) operatorii economici care desfășoară activități de valorificare/reciclare.
Cum influențează cele de mai sus activitatea companiei dumneavoastră?
Implementarea SIATD va afecta în practică un număr foarte mare de operatori economici activi pe piața din România. De exemplu:
- Importatorii și producătorii de bunuri ambalate, chiar dacă au încheiat un contract de transfer de responsabilitate cu una dintre OIREP-urile existente în prezent, vor putea justifica mai ușor trasabilitatea operațiunilor de reciclare în linie cu cerințele inspectorilor ANAF din cadrul controalelor fiscale așa cum am văzut în ultimii doi ani.
- OIREP-urile vor putea monitoriza mai bine și în timp real cantitățile de deșeuri de ambalaje colectate și reciclate. În felul acesta, își vor putea limita expunerea financiară pentru eventuale cantități nereciclate pe tot lanțul de colectare, sortare, tratare, reciclare finală.
Sursa: EY Romania