”În România, ca în multe alte locaţii din întreaga lume, angajatorii şi angajaţii compensează acum timpul petrecut în aşteptare, timp care a fost marcat de reticenţă în angajări masive în cazul companiilor şi reticienţă în schimbarea locului de muncă, în cazul angajaţilor. Marea majoritate a profesioniştilor chestionaţi (88%) se declară acum deschişi să ia în considerare noi oportunităţi de angajare (procentajul incluzând atât candidaţii activi, cât şi pasivi), alimentat de un apetit neîmplinit pentru majorări salariale. Mai mult, nouă din zece angajatori chestionaţi au declarat că angajează în acest moment, iar mai mult de jumătate dintre aceştia se aşteaptă ca volumul de angajări să crească în anul următor”, afirmă Timur Makhmutov, director general al Hays România.
Circa 32% dintre angajaţii din România nu sunt mulţumiţi de salariul actual, conform unui studiu realizat de agenţia de recrutare Hays România. Mai mult, jumătate dintre angajaţii români încă nu au curajul să ceară măriri salariale (49%). Cu toate acestea, studiul Hays România arată că rata de succes a solicitării unei măriri salariale este de 25%, ceea ce înseamnă că angajatorii conştientizează importanţa retenţiei angajaţilor şi impactul pe care îl poate avea asupra continuităţii afacerii.
În ceea ce priveşte viitorul, studiul citat arată o discrepanţă între aşteptările angajaţilor şi planurile angajatorilor. Deşi ambele categorii se aşteaptă la aproximativ acelaşi procent de creştere a salariilor la următoarea revizuire (3% – 6%), valoarea măririlor este sub nivelul aşteptărilor angajaţilor. Angajaţii consideră că performanţa lor individuală nu este apreciată şi ar trebui să fie plătiţi mai mult pentru eforturile lor – 43% dintre angajaţi consideră că creşterea lor ar trebui să fie de aproximativ 11% – 20%.
În acest an au avut loc schimbări majore pe piaţa muncii. Dacă la începutul anului scepticismul domina în cazul investitorilor, multe procese de angajare erau suspendate, iar angajaţii erau reticienţi cu privire la schimbarea locului de muncă, lucrurile s-au schimbat radical în a doua jumătate a anului, cred reprezentanţii Hays România.
În 2021, abilităţile tehnice, operaţionale şi manageriale sunt cele mai căutate, dar sunt şi cele mai dificil de găsit pe piaţă, alături de competenţele IT. Comparativ cu anul precedent, există modificări majore: abilităţile operaţionale sunt mai căutate acum, iar abilităţile de vânzare sunt critice în anumite domenii. Dacă anul trecut găsirea persoanelor cu o atitudine corectă şi abilităţi manageriale avansate a fost o provocare pentru angajatori, abilităţile operaţionale şi de vânzări sunt mult mai dificil de găsit pe o piaţă în care procesele de automatizare şi comerţul electronic sunt în plină expansiune.
Competenţele cele mai dorite de angajatori sunt: munca în echipă, adaptabilitatea, rezolvarea problemelor, comunicarea şi o mentalitate orientată spre creştere şi dezvoltare.
În ceea ce priveşte modul de lucru, angajatorii şi angajaţii sunt de acord: ambii preferă un model de lucru hibrid de acum înainte. Angajaţii au declarat că munca de acasă a condus la o productivitate mai mare (53%) sau nu a afectat nivelul acesteia (32%). Pentru ei, divizarea optimă între munca de acasă şi cea de la birou este de două zile la birou şi trei zile de acasă. În ceea ce priveşte cea mai bună structură de lucru hibridă, angajatorii favorizează săptămâna de lucru „3-2-2” – trei zile de la birou, două zile de la distanţă şi două zile libere.
Studiul Hays România are la bază un eşantion de 350 angajatori si angajati, iar datele au fost obţinute ca urmare a proceselor de recrutare desfăşurate de Hays România în 2021 şi opiniile experţilor din industrie.
Sursa:Hays România si ZF