Gabriel Marin, Familiy Business Network: Vom milita pentru succesul afacerilor de familie în România

 

            În Romania ar trebui descurajate afacerile speculative, a căror politica de prețuri este „de-a dreptul nerușinată” în condițiile unei concurențe firești, precizează Gabriel Marin, fondatorul Family Business Network din România, o rețea internațională care cuprinde cele mai mari familii deținătoare de business din lume, lansată de curând și în Romania.

            La nivel internațional Familiy Business Netword înseamnă peste cinci milioane de locuri de muncă și o cifră de afaceri de 1,8 trilioane de euro, în 2011 și reprezintă 18% din Produsul Intern Brut al Uniunii Europene. Conceptul a fost lansat și în România, de curând și aduce schimbări importante mediului de afaceri local. Fondatorul rețelei în Romania a explicat, într-un interviu acordat Business24 care sunt avantajele afacerilor care devin membri, cât durează aderarea și care sunt criteriile pe care un business trebuie să le îndeplinească.

  1. Ce aduce nou mediului de afaceri din România Familiy Business Network?

Rețeaua Family Business Network adună într-o structură organizată afacerile care se păstrează de către o familie sau, invers, familiile care se încăpățânează să își tina viață legata de compania pe care au creat-o și de care au grijă ca de propriul copil. Noutatea constă în evidențierea acestui tip de afacere, covârșitor majoritar, dar a cărui importantă nu este conștientizată nici de către societate, nici de către autorități.

  1. Care sunt criteriile de îndeplinit pentru cei care își doresc să devină membri? Există și criterii impuse, legate de cifra de afaceri sau de numărul de angajați?

FBN Romania încearcă să aplice criteriile de admitere comune rețelei la realitatea unei economii întârziate, care, pe de o parte, a permis o expansiune accelerata (și, adesea, de neînțeles pentru occidentali) a unor afaceri autohtone, iar, pe de alta parte, s-a opus și continuă să se opună vehement modernizării generale, rezistența câtorva generații la schimbare fiind proverbiala.

Între criteriile pe care le avem în vedere la acceptarea unui nou membru se numără, nelimitativ, vechimea afacerii, deținerea de către membrii familiei a pachetului de control și a unei poziții executive în managementul de vârf al afacerii, cifra de afaceri și profitul, numărul de angajați, solvabilitatea, corectitudinea fiscala și concurențială.

Foarte importantă este nedeținerea de funcții politice sau publice, moralitatea și implicarea în activități social-umanitare.

  1. Cât de mult durează aprobarea?

Se solicită informații și documente diverse, iar durata întregului proces depinde de cooperarea candidatului și de agenda comisiei de admitere, în final solicitarea votându-se în AGA. Așadar, dacă totul merge bine, nu ar trebui să dureze mai mult de 3-4 luni.

Totodată, însă, țin să menționez că AGA a decis aplicarea unei proceduri simplificate pentru candidații a căror dimensiune și notorietate ușurează analiza de business.

  1. Care este politica Family Business Network în ceea ce privește startup-urile? Sunt încurajate să facă parte din rețea?

Family Business Network nu-și propune a fi nici profesor, nici sindicat, demersul nostru nefiind unul militant în sensul absolut. Noi putem doar să prezentam o alternativă la business-ul de alt tip, cum ar fi, de pildă, antreprenoriatul în serie, la fel de onorabil de altfel, dar care nu este preocupat în a crea, a dezvolta și a păstra, ci urmărește să vândă cât mai repede.

Pentru antreprenorii în familie, unitatea de măsură a timpului se numește << generație >>, așa că mișcarea afacerii este gândită și urmărită pornind de la acest concept. Iar soliditatea unui asemenea demers este dat de asumare. Practic, noi alegem calea mai grea, nu pe cea facila.

  1. Care sunt avantajele afacerilor care fac parte din Family Business Network?

Cel mai mare avantaj este rețeaua însăși. A fi parte a unui asemenea grup de afaceri poate însemna șansa de a te afla în contact cu multe dintre numele care contează la nivel mondial. Rareori se întâmplă ca oameni de afaceri de un asemenea calibru să se afle simultan într-o singură încăpere. Însă la noi, lucrul acesta este posibil.

Avantajele membrilor noștri sunt cele menționate în scopul și obiectivele FBN România, și anume asigurarea cadrului necesar împărtășirii experiențelor personale în domeniul administrării afacerii de familie, îmbunătățirii cunoașterii și înțelegerii problemelor specifice cu care se confruntă familiile în activitățile lor antreprenoriale și consilierea familiilor implicate în afaceri pentru asigurarea stabilității afacerii, a păstrării în țară a veniturilor și reînvestirii lor locale; pregătirea și responsabilizarea moștenitorilor în administrarea afacerii și realizarea transferului securizat al acesteia către generațiile următoare. Iar obiectivele noastre nu se opresc aici.

  1. Care ar fi profilul investitorului român?

La începuturi, hazardul a fost cel care i-a împins pe mulți romani să se apuce de afaceri pe care să le deruleze până la un anumit nivel, adică până acolo unde, același hazard, nedublat de nimic altceva, le-a făcut să dispară la fel de ușor cum au apărut. Și afacerile, și oamenii de afaceri. Probabil că, pe lângă fotbal și politica, la care se pricepe oricum, romanul mediu se simțea confortabil, daca nu chiar obligat, să devina om de afaceri.

Ulterior însă, schimbul de generații adulte a adus în actualitate omul hotărât să fie serios și profesionist. Desigur că exista ariviști. Aceștia însă nu au vocație de antreprenor. Antreprenorul – și vă rog să observați că folosesc acest termen și nu pe cel de „investitor” – înseamnă în primul rând instinct, viziune, determinare, încredere, încăpățânare și uneori duritate, dar întotdeauna modestie. Un antreprenor nu-și permite să sfideze sau să batjocorească pe cineva, întrucât înțelege că nu poate s-o facă mult timp.

  1. Family Business Network promovează un nou concept, mai exact, așa cum spuneați chiar dumneavoastră „implementarea unei strategii pe termen mai îndelungat, de generații, și nu pe trimestru”. Cei mai mulți manageri români se ghidează după principiul profitului obținut rapid. Cum se încadrează conceptul nou al FBN pe piața locala?

Încercăm să convingem lumea că o firmă de familie înseamnă conștientizarea apartenenței la o cultură de muncă și viață, întrucât mulți dintre cei care își petrec mare parte din timp într-o asemenea companie își organizează practic viață în jurul acesteia la propriu: ies la pensie din aceeași companie, își angajează rudele la același patron, își caută locuințe în apropierea serviciului, își duc copiii la școală de imediata proximitate și își fac cumpărăturile în aceeași zona.

Încercăm să-i convingem și pe antreprenorii români că pe de o parte, firma de familie înseamnă un grad mai mare de siguranță și stabilitate. Familia care deține de multă vreme o afacere este mai puțin probabil să o părăsească.

Pe de alta parte, firma de familie înseamnă servirea comunității. De la mica băcănie din colț, ținută de o familie, și până la o mare companie, toate servesc comunitatea, întrucât oamenii lucrează, mănâncă, se îmbracă sau folosesc servicii ale unor firme, adesea, de familie. Și ei știu că și băcanul, și restaurantul, și supermarketul sau mall-ul care-i deservesc lupta să le ofere produse de calitate, la prețuri cât mai mici, tocmai ca să poată rămâne deschise și, finalmente, să aibă din ce trăi amândoi.

Sigur însă că apetitul de îmbogățire diferă de la o persoană la alta, educația și bunul-simț punându-și amprenta asupra modalității de abordare a unui business. De aceea trebuie să ne obișnuim să nu-i cultivam și să-i eliminam pe patronii sau afacerile evident speculative și a căror politica de prețuri este de-a dreptul nerușinată în condițiile unei concurente firești.

  1. Care sunt zonele cu potențial de dezvoltare al afacerilor de familie în România?

Teoretic, orice zonă de business este deschisă unei afaceri de familie. Cred însă că zona serviciilor este cea mai descoperită la noi, necesită o investiție inițială ceva mai mică sau chiar nesemnificativă, fiind, în consecință, cea mai facil de abordat.

  1. În cadrul rețelei există și familii din Diaspora?

Încă nu, însă ne-am bucura să avem. Dar familiile din diaspora se pot califica doar daca au afaceri în Romania.

  1. Veți încerca să stabiliți un concept legislativ care să susțină FBN pe piața din România?

Ne dorim ca firmele de familie să fie preferate, în egală măsură, de partenerii de afaceri și de angajați.

Apoi, desigur că ne dorim ca statul să înțeleagă același lucru – și să nu fie ultimul care să facă asta – și să simtă nevoia să stimuleze afacerile de familie.

Ne vom alătura demersului european de a introduce evidențierea afacerilor de familie în rapoartele institutelor naționale de statistica. Vom acționa ca interfață între organizațiile similare din țările vest-europene și guvernul român pentru egalizarea sau punerea în acord a unor prevederi și regimuri aplicabile companiilor și persoanelor, cu implicații asupra liberei circulații, a taxării profiturilor și a veniturilor, a taxelor de ereditate, a mediului, a forței de munca etc.

            Membrii Family Business Network Romania: Adrem Invest, Agricin, Amset Prodexim, Arena City Center, Autonom, Bog’art, Cristim, Dinamic 92 Distribution, DMF Poliplast, Electra, Eximtur, FAN Curier, Fildas Trading, Flame Data Technologies, Global Vision, Imob, Integrata Pascani, Ivatherm, M&M Product, Novaintermed, Piata de Gros Abundia, Sandra Trading, Secom Healthcare, Secpral Pro Instalatii, Skela Industries, Tecnostar Consulting, Temad Co, Tester Grup, Transavia.

Sursa: Business24

Comments are closed