Povestea afacerilor şi a brandurilor româneşti e dusă mai departe de noua generaţie. Moştenitorii au început să se implice în businessurile familiilor lor

Afacerile antreprenoriale românești  sunt tinere încă, motiv pentru care abia acum începe să se facă transferul de la prima către cea de-a doua generaţie. Situaţiile în care vorbim deja despre nepoţi în business – deci de trei generaţii ale aceleiaşi familii – sunt prea puţine încă, scrie Ziarul financiar în articolul ”Povestea afacerilor şi a brandurilor româneşti e dusă mai departe de noua generaţie. Moştenitorii au început să se implice în businessurile familiilor lor”

Acelasi articol readuce în actualitate statistica prezentata de domnul Florin Madar, preşedintele Asociaţiei Afacerilor de Familie din România (Family Business Network România – FBN) în cadrul Conferinței Anuale a Afacerilor de Familie 2018: ”La nivel mondial, o treime dintre afacerile de familie ajung la a doua generaţie, 10% sunt predate şi celei de a treia generaţii şi doar 3% trec acest prag şi ajung la cea de-a patra generaţie”

Cu obiectivul de a ajuta afacerile de familie să-și pregătească transferul între generații, Asociația Family Business Network România  a fost ințiată în  2012 și reunește în acest moment 27 de membri, număr ce este în creștere. Acești membri sunt lideri de piață în mai multe ramuri ale economiei naționale, cu o cifră de afaceri de circa 3 miliarde de Euro pe an și circa 18.000 de angajați. Președintele Family Business Network România este domnul Florin Madar, proprietar și CEO al afacerii de familie  TEMAD și, alături de doamna Anca Vlad (Fildas/Catena), Adrian Mihai (FAN Courier) și Dan Ștefan (Autonom), Gabriel Marin (Omnilogic) și  Mihaela Hărșan (Secretar General) formează Consiliul Director  al Family Business Network România.

 

Începând cu anul 2015, FBN România a devenit si membră a European Family Businesses, cu sediul la Bruxelles.

La acest moment, din Family Business Network România fac parte 27 de companii: ADREM INVEST, AGRICIN, ALL ELECTRICS 95, AMSET, ARENA CITY CENTER, AUTONOM, BOG’ART, CRIS-TIM, DINAMIC 92, DMF POLIPLAST, ELECTRA, EXIMTUR, FAN COURIER, FILDAS-TRADING, GLOBAL VISION, IVATHERM, MB TELECOM, M&M PRODUCT, NOVAINTERMED, OMNILOGIC, PIAȚA DE GROS, SECPRAL PRO INSTALAŢII, TECNOSTAR CONSULTING, TE-ROX PROD, TEMAD CO, TESTER GRUP, TRANSAVIA. 

Theodora Popa – Member of the Board and Vice President of Transavia Group

Radu Timiş jr. a preluat funcţia de CEO al grupului Cris-Tim

Conferinta anuala Family Business Network România

 

Iată mai jos scurte extrase din articolul ZF despre poveștile afacerilor şi brandurilor româneşti care se pregătesc să fie duse mai departe de noua generaţie:

Claudiu Necşulescu şi tatăl său, Liviu Necşulescu, au readus la viaţă businessul Jidvei în anii ’90 după o perioadă grea pentru unul dintre cei mai vechi producători de vinuri de pe plan local. Acum, Maria şi Ana Necşulescu, fiicele lui Claudiu Necşulescu, sunt implicate la rândul lor în business. Aceasta este o situaţie rară, dat fiind că foarte puţine dintre businessurile româneşti antreprenoriale reuşesc să ajungă la cea de-a treia generaţie.

„Eu sper ca această reţetă să o pot duce şi mai departe. Povestea mea în această companie a început acum 20 de ani, pe când tata şi bunicul au preluat actuala firmă, pentru că din acel moment am putut observa câtă muncă şi cât efort presupune conducerea unui business de dimensiunile Jidveiului, dar şi cât de satisfăcător este să reuşeşti. În toţi aceşti ani am reuşit să învăţ şi să îmi doresc pentru mine acelaşi lucru, să duc mai departe ceea ce părinţii mei au reuşit“, spunea recent Maria Necşulescu într-un interviu pentru ZF. Compania din Alba deţine 2.500 de hectare de viţă-de-vie şi patru crame la Jidvei, Tăuni, Blaj şi Bălcaciu, iar anual îmbuteliază circa 15 milioane de sticle de vin.

O situaţie relativ similară este cea a lui Octavian Radu, unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori locali, care are acum în portofoliu mai multe businessuri, printre care lanţul de librării Diverta, compania de logistică TCE, producătorul de componente auto Flaro şi firma de poştă Pink Post. El şi-a început cariera în antreprenoriat alături de părinţii săi, mai degrabă decât să preia ştafeta de la aceştia. Au lucrat iniţial cot la cot, iar apoi drumurile lor profesionale s-au separat, el dezvoltându-şi afacerile inde­pendent. Acum a venit momentul să predea el ştafeta, dar asta nu înseamnă că se şi retrage din afaceri, după cum scrie chiar el în cartea autobiografică My Way. A început să facă transferul către unul dintre fiii săi care acum află secretele tuturor afacerilor pentru ca apoi să îşi creioneze propriul său drum în business. Octavian Radu are cinci copii şi deşi doar unul e implicat direct în activitatea Octra Holding (umbrela pentru toate afacerile), „microbul“ antrepreno­riatului a fost transmis mai departe şi către alţii care însă şi-au dezvoltat propriile lor proiecte. Există şi copii care însă nu vor să meargă pe această cale, iar tatăl lor este convins că cel mai important e să facă ce le place.

Sunt mai multe exemple în businessul autohton de copii care nu au vrut să se implice în afacerea familiei, motiv pentru care fonda­torii au ales să vândă către un fond de investiţii sau către un grup străin. Unul dintre exemplele concludente în acest sens este cel al familiei lui Marcel Bărbut, care a construit Adeplast, unul dintre cei mai im­portanţi jucători din domeniul materialelor de construcţii. Antre­prenorul a încetat din viaţă acum câţiva ani, iar fii săi (patru băieţi) au preluat afacerea doar pentru a o vinde rapid pentru peste 100 mil. euro unui grup străin. Îngheţata Betty Ice, farmaciile Help Net şi berea Neumarkt sunt alte branduri româneşti create de antreprenori locali, dar care în urma unor tranzacţii de zeci sau chiar sute de milioane de euro au ajuns în portofoliul unor giganţi străini.

Surse:

  • FBN Romania
  • Ziarul Financiar

Comments are closed