O rețetă simplă

Ioan Popa, fondator Transavia

Au trecut peste 30 de ani de când Ioan Popa a pus bazele Transavia, companie membră în Family Business Network România, care astăzi reprezintă unul dintre cei mai mari producători din industria alimentară și liderul pieței de carne de pasăre.

Absolvent al facultății de zootehnie și medicină veterinară din Cluj-Napoca, cu specializare în tehnologia de creștere a păsărilor, Ioan Popa activează în domeniul zootehnic de peste 35 de ani. La un an de la Revoluție, Ioan Popa schimbă tabăra și din angajat la diverse ferme și manager al Întreprinderilor Avicole de Stat din Alba și Sfântu Gheorghe devine antreprenor prin preluarea unei ferme de tip Cooperativă Agricolă de Producție (CAP) la o licitație realizată la data de 1 aprilie 1991. Și nu a fost deloc o glumă! Cu economii proprii la care a adăugat un împrumut bancar în valoare de aproximativ un milion de lei a pornit construcția imperiului din Alba-Iulia, Transavia.   

Mânat de ambiția de a nu fi doar un simplu jucător pe piața locală de carne, Ioan Popa alege pentru afacerea sa, nu întâmplător, un model de business integrat vertical pentru a-și securiza afacerea în vremuri mai puțin certe, dar și pentru a-i conferi totodată, linii diverse de dezvoltare. 

 

De-a lungul timpului, rezultatele financiare obținute au clasat Transavia în topurile celor mai profitabile business-uri cu capital 100% românesc din țară.Un sistem de business integrat vertical înseamnă de fapt că ai controlul asupra întregului lanț de producție, iar în astfel de situații de criză poți să monitorizezi mult mai eficient care este impactul fiecărei linii de business asupra afacerii”, a declarat în emisiunea Forbes Forward, Ioan Popa, fondatorul și președintele Transavia, precizând însă că cel mai mare avantaj al acestui sistem rămâne faptul că nu depinzi de alții. Ceea ce te îndreaptă către o maximizare a profitului. 

 

Acest sistem de business, „de la bob la furculiță”, face ca astăzi Transavia să fie singurul jucător din piața locală care comercializează carne de pui ce provine exclusiv din fermele proprii, compania fiind și liderul pieței de carne de pui, cu o producție care a depășit nivelul de 100.000 de tone de carne de pui pe an. 

Sursa foto: www.transavia.ro

 

În 2021, Transavia a investit în alte trei ferme de creștere a păsărilor, ceea ce înseamnă că, începând din acest an, compania adaugă alte 12.000 de tone la producția realizată de peste 100.000 de tone de carne de pui. Anul trecut, bugetul de investiții al companiei a fost în jur de 15-20 milioane de euro, în linie cu cel din anul pandemic 2020, când omul de afaceri Ioan Popa spunea că a pus la bătaie aproximativ 21 de milioane de euro. În ceea ce privește piața de export, anul trecut Transavia a înregistrat o creștere semnificativă, motiv pentru care oficialii companiei au recunoscut că se vor axa în perioada următoare și pe dezvoltarea acestui segment. „Referitor la cantitatea de carne pe care am livrat-o în 2021, este de menționat că am înregistrat o creștere de 27% și din punct de vedere valoric am raportat o majorare de 65%, principalele piețe de export fiind statele din Uniunea Europeană”, a adăugat Ioan Popa, care a subliniat totodată că Transavia exportă în prezent și în țări din Africa.

Pentru anul acesta, în lipsa unui conflict militar extins, Ioan Popa și-a propus să achiziționeze și o nouă linie pentru fabrica de procesare a companiei. În prezent, business-ul Transavia este format din 29 de ferme de creștere a păsărilor, 4 ferme de producție vegetală, o fabrică de nutrețuri combinate, 3 abatoare și o unitate de procesare a cărnii. Compania are la acest moment un număr de peste 2.400 de angajați. 

În cadrul companiei Transavia este activă și fiica antreprenorului, Theodora Popa, care ocupă în prezent poziția de vicepreședinte, având ca prioritate, printre preocupările sale, consolidarea business-ului într-un mod sustenabil, înglobând cele mai noi principii de management și tehnologii inovatoare, pentru a avea o afacere puternică, prosperă, adaptată la așteptările clienților. 

Sursa foto: www.transavia.ro

Transavia, cea mare companie locală din industria cărnii de pui, a raportat pentru 2020 o cifră de afaceri de aproximativ 651 de milioane de lei, în creștere cu 2% față de 2019, în timp ce profitul brut înregistrat a ajuns la 67 de milioane de lei, în scădere cu 27% față de anul anterior. Grupul Transavia mai include și alte companii importante, precum Avicola Brașov, cifra de afaceri la nivelul întregului grup fiind de peste 808 milioane de lei în 2020, cu un profit de 95,9 milioane de lei.

În spatele acestor cifre impresionante ale business-ului nu stă numai un antreprenor tenace și veșnic pregătit să găsească soluții optime, ci și un adevărat pasionat de golf. În toamna anului 2017, Ioan Popa inaugurează Theodora Golf Club, cel mai mare resort de golf din România, în care a investit aproximativ 15 milioane de euro. La momentul deschiderii resortului, Ioan Popa afirma că aceasta este o investiție făcută pentru a satisface un hobby, și de aceea nu se aștepta să fie recuperată la fel de repede ca în cazul unei unități de producție, de exemplu.

Anul trecut, Theodora Golf Club a câștigat Best Golf Hotel din partea International Hospitality Awards, poziționând România pe harta internațională a golfului. Terenul de golf se întinde pe o suprafață de 56 de hectare și include unul dintre cele două terenuri de golf cu 18 cupe din România, construit la standarde internaționale, în lungime totală de 6.518 m, și numără 4 parcursuri par 3, 10 parcursuri par 4, 3 parcursuri par 5 și 1 parcurs par 6 – unul dintre cele mai lungi din Europa – 735 de metri.

 

Sursa foto şi text: www.forbes.ro

Membrii Family Business Network Romania: Adrem Invest, Agricin, Amset Prodexim, Arena City Center, Autonom, Bog’art, Cristim, Dinamic 92 Distribution, DMF Poliplast, Electra, Eximtur, FAN Curier, Fildas Trading, Flame Data Technologies, Global Vision, Imob, Integrata Pascani, Ivatherm, M&M Product, Novaintermed, Piata de Gros Abundia, Sandra Trading, Secom Healthcare, Secpral Pro Instalatii, Skela Industries, Tecnostar Consulting, Temad Co, Tester Grup, Transavia.

Comments are closed