ANAF a elaborat un set de măsuri care vor fi implementate la nivelul birourilor vamale teritoriale din România începând cu luna august, ținând cont de timpii mari de vămuire cât și pentru a veni în sprijinul operatorilor economici în contextul crizei COVID-19.
În contextul în care la nivelul României, în prezent, procedurile simplificate de vămuire sunt utilizate într-o pondere de 10% față de 65,57%, media în UE, printre cele mai importante măsuri avute în vedere de autorități menționăm:
- direcționarea mărfurilor prezentate pentru import la birourile vamale de frontieră către birourile vamale de interior din raza sediului importatorului;
- încurajarea numărului operatorilor economici de a solicita și obține autorizația de vămuire la domiciliu;
- alocarea de resurse umane suplimentare în cadrul birourilor vamale cu activitate ridicată;
- efectuarea cu prioritate a formalităților de import în cadrul birourilor vamale de frontieră pentru mărfuri perisabile, grupaje sau a celor ce se supun contingentelor tarifare.
Prin comunicatul său, ANAF aduce aminte operatorilor economici de avantajele, atât din perspectivă logistică cât și financiară, a utilizării procedurii de vămuire la domiciliu (i.e. înscriere în evidențele declarantului). Mai precis:
- reducerea cheltuielilor cu formalitățile vamale (frecvență și număr redus de declarații vamale de depus);
- amânarea plații TVA în vamă;
- taxe vamale plătite cumulat pentru o perioadă anterioară de 30 de zile;
- direcționarea mărfurilor către sediul importatorului fără a depune imediat o declarație vamală (fără prezentare fizică la biroul vamal);
- diminuarea interacțiunii între personalul companiei și funcționarii vamali, în contextul crizei COVID-19.
surse:
- ANAF
- EY Romania