Lucia Morariu, membru FBN: “Anul 2009 a fost un an de cotitură în experienţa EXIMTUR”

Lucia Morariu, președinte EXIMTUR

Lucia Morariu, presedinte EXIMTUR, membru Family Business Network Romania, a vorbit pentru zf.ro despre efectele anului 2009 asupra companiei.

“A fost un an de cotitură în experienţa EXIMTUR, nu primul, dar important, pentru că ne-am confruntat cu o criză globală care a afectat esenţial şi piaţa de călătorii şi care a impus pentru prima dată în evoluţia crescătoare a companiei un proces de restructurare. De asemenea, am tras învăţăminte din acel an, care ne-au fost de folos pe parcurs şi, îndeosebi, la momentul apariţiei noii crize în 2020.

Dacă ai reuşit să treci cu bine de anii grei, rămân anii buni. Cel mai important este cum te văd clienţii şi echipa în anii grei, încrederea clienţilor şi a echipei se formează în timp, dar se consolidează în anii grei, pentru anii buni.

Învăţăminte din criza din 2009: în anii de criză se limpezesc apele şi se consolidează echipele. Diversitatea destinaţiilor şi a produselor turistice şi de călătorie oferite este esenţială. Uneori merg mai bine unele, alteori altele. Esenţiale sunt echilibrul şi posibilitatea de a servi clienţii cu călătorii. Compania trebuie să aibă  rezerve pregătite pentru crize. În anii buni trebuie să pui deoparte bani pentru anii mai puţini buni. E necesar să ai la dispoziţie linii de finanţare, chiar dacă nu ai nevoie de ele în anumite perioade.

Ce am luat mai departe: am susţinut în continuare pachetul complex de produse de călătorii al EXIMTUR, călătorii de vacanţă, în România şi în străinătate şi călătorii de afaceri. Ne-am păstrat cei mai buni oameni specializaţi, pe fiecare tip de produse, indiferent dacă am avut sau nu cereri specifice de la o perioadă la alta, în timpul crizelor. Din 2009 ne-am consolidat capitalurile proprii şi rezervele. În anul 2021 am vândut bine România până în vară, câteva destinaţii externe bine tot anul. În toamnă a început un nou val pandemic, vacanţele au scăzut dar au început să zboare avioanele. În anul 2022, noua criză generată de razboiul din Ucraina a dus la scăderi de vânzări pentru România dar sfârşitul pandemiei a susţinut cereri masive pentru destinaţiile externe. De asemenea, în 2022, s-au reluat puternic călătoriile cu avionul şi business.”

Sursa text: www.zf.ro

Sursa photo: www.businessmagazin.ro

Membrii Family Business Network România: Adrem Invest, Agricin, Amset Prodexim, Arena City Center, Autonom, Bog’art, Cristim, Dinamic 92 Distribution, DMF Poliplast, Electra, Eximtur, FAN Curier, Fildas Trading, Flame Data Technologies, Global Vision, Imob, Integrata Pascani, Ivatherm, M&M Product, Novaintermed, Piata de Gros Abundia, Sandra Trading, Secom Healthcare, Secpral Pro Instalatii, Skela Industries, Tecnostar Consulting, Temad Co, Tester Grup, Transavia.

Comments are closed