Unii dintre cei mai puternici antreprenori din România au participat la primul sezon al Lecţii de Business, proiectul editorial realizat de ZF alături de First Bank. Importanţa asumării eşecului, un subiect aproape tabu la nivelul discursului de business sau al pregătirii academice, necesitatea identificării clientului chiar înainte de a avea un produs final, echilibrul dintre viaţa privată şi cea de business sau nevoia de a avea o viaţă sănătoasă pentru a susţine constant o carieră de antreprenor sunt doar câteva „puncte“ de pe to-do-listul viitoarei generaţii de oameni de afaceri.
Fiind într-o poziţie privilegiată, aceea de urmaş al uneia dintre cele mai puternice familii antreprenoriale din România, Radu Timiş Jr., CEO-ul Cris-Tim, a spus că sunt câteva lecţii de business care l-au ajutat enorm în actuala carieră.
„Ce am înţeles în primul rând este că dacă vrei să ai succes trebuie să îndeplineşti o nevoie, să identifici ce are nevoie consumatorul tău şi să reuşeşti tu să-i satisfaci această nevoie. Trăim într-o lume globalizată, unde presiunea pe costuri este din ce în ce mai mare şi trebuie mereu să te gândeşti cum inovezi şi cum stai în vârful pieţei astel încât să te diferenţiezi de ceilalţi competitori.“ Disponibilitatea de a învăţa din eşec este o altă lecţie majoră.
„Am învăţat că foarte mportant în afaceri este să înveţi să pierzi. Asta vine la pachet cu răbdarea de a construi. Un business asta este, o construcţie pe termen lung. Nu trebuie să vezi doar ziua de mâine, ci să îţi planifici creşterea pentru viitor, pe termen mediu şi lung.“
„A fost o perioadă foarte grea pentru mine, simţeam că am şira spinării îngheţată, eram într-un stres total. Mi-am dat seama că trebuie să acţionez. Evident că mi-am revenit. Aveam o experienţă de peste 20 de ani“, spune doamna Doina Cepalis, CEO & fondatoare a grupului Te-Rox, la finalul a doi ani de pandemie pe care producătorul de scaune auto pentru copii şi sisteme de siguranţă produse în Paşcani i-a trecut cu bine. Te-Rox, grup înfiinţat acum 14 ani printr-o resetare completă de business, este azi concentrat numai pe export, activ în 49 de pieţe, cu un portofoliu de produse de 4.000 de articole diferite, un business de circa 30 de milioane de euro cu 900 de angajaţi. Cu trei unităţi de producţie, Te-Rox a fost preluat la finalul anului 2020 de grupul suedez Holmbergs, urmând să fie vectorul de extindere al suedezilor pe plan regional. Cepalis spune că pentru succesul afacerii pe care o conduce echipa a fost esenţială, la fel şi acceptarea eşecului, când a fost cazul, cu toate lecţiile de business pe care o astfel de experienţă o aduce. Cumpătarea în business şi păstrarea unor rezerve care pot susţine activitatea în mometele de criză sunt la fel de importante, mai spune Cepalis.
„Trebuie să ştii să-ţi împarţi timpul între familie şi viaţa de antreprenor. Altfel, îţi vei pupa copilul doar în somn“, spune doamna Cepalis, subliniind importanţa echilibrului între viaţa de business şi cea privată. Nu doar echilibrul între cele două este important, dar şi atenţia acordată propriei sănătăţi.
„Antreprenoriatul este dificil, este o unire totală cu obiectivele tale. Antreprenoriatul îţi cere o rezistenţă mult peste medie pentru a încasa şocurile şi a-ţi reveni. Eşti permanent pe terenul de luptă. Trebuie să ai grijă de tine“, a spus Corneliu Bodea, CEO al Adrem, un business de circa 50-60 de milioane de euro.
Dincolo de calcule, echipă şi de echilibru, succesul în afaceri mai este legat de ceva.
„Trebuie să ai o poveste. Povestea respectivă motivează oamenii şi viitorii parteneri, clienţii. Povestea este singurul lucru care ne entuziasmează, iar tu trebuie să produci emoţie şi siguranţă în ceea ce faci“, a precizat Liviu Drăgan, unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori locali din IT.
Adrem si Cris-Tim sunt afaceri de familie membre ale asociației Family Business Network (FBN) România.
Asociația Family Business Network România reunește un număr de 27 de membri, număr ce este în creștere. Acești membri sunt lideri de piață în mai multe ramuri ale economiei naționale, cu o cifră de afaceri de circa 3 miliarde de Euro pe an și circa 18.000 de angajați. Președintele Family Business Network România este domnul Florin Madar, proprietar și CEO al afacerii de familie TEMAD și, alături de doamna Anca Vlad (Fildas/Catena), Adrian Mihai (FAN Courier) și Dan Ștefan (Autonom), Gabriel Marin (Omnilogic) și Mihaela Hărșan (Secretar General) formează Consiliul Director Family Business Network România.
Începând cu anul 2015, FBN România a devenit membră a European Family Businesses, cu sediul la Bruxelles.
La acest moment, din Family Business Network România fac parte 29 de companii: Adrem, Agricin, Amset, Arena City Mall, Autonom, Bog’art, Cristim, Dinamic 92, DMF Poliplast, Electra, Eximtur, FAN Courier, Fildas/Catena, Flame Data Technologies, Global Vision, Imob Piatra Neamt, Integrata Pascani, Ivatherm, M&M Product, Novaintermed, Piata de Gros, Sandra Trading, Secom, Secpral Pro, Skela, Tecnostar, Temad, Tester, Transavia