Grupul CrisTim, membru FBN, va încheia anul acesta cu afaceri de aproximativ 200 de milioane de euro

Radu Timis, fondatorul Grupului CrisTim

Grupul CrisTim, membru Family Business Network România, va atinge anul acesta 200 de milioane de euro cifră de afaceri cu business-urile din industria alimentară, conform economica.net.

 Compania beneficiază de pe urma investițiilor de aproximativ 11 milioane de euro în energie verde din ultimii șase ani și reușește să fie competitivă în piață în ciuda costurilor cu materia primă mult mai mari și a dependenței de import de carne de porc. Pentru următorii ani, producătorul și-a bugetat în continuare investiții în producția de energie solară, iar în zona produselor lactate va intra, din 2024, pe piața produselor fără lactoză și cazeină.

Managementul companiei spune că reușește să rămână competitivă în piață în ciuda costurilor tot mai mari ale inputurilor, energiei și cu forța de muncă urmare a investițiilor pe care le-a făcut în ultimii ani. Numai în energia verde, producătorul a investit în ultimii șase ani aproximativ 11 milioane de euro, ultima dintre investiții, un parc fotovoltaic cu o capacitate de aproximativ 4 megawați, fiind dat în funcțiune anul acesta.  „Urmează să investim în continuare în energie solară în capacități  destul de mari pentru a ne asigura întreg necesarul de energie”, a declarat pentru Economica Radu Timiș, cofondatorul CrisTim.

Potrivit acestuia, toate fabricile CrisTim sunt acoperite de panouri solare și, împreună cu parcul fotovoltaic, se ajunge la o producție de energie care asigură aproximativ  50% din consum. „Am anticipat ce se va întâmpla cu planeta și am investit în energie. Am început cu o stație de biomasă de un megawatt, deși nimeni nu credea că ne vom recupera investiția, energia fiind ieftină atunci. Noi am crezut însă în proiect și am mai investit în alte două stații pe biogaz de câte un megawatt astfel că, la ce producem astăzi, avem energia cu 25% mai ieftină.  La prețul de 1.000 de lei pe megawatt anul viitor vom fi undeva la 60%”, a mai explicat Timiș.

Consumatorii industriali nu au preț plafonat la energia electrică acum, iar prețurile finale variază. Dacă producătorul ar plăti de exemplu acum prețul pieței spot, care a fost în medie de circa 1.000 de lei/MWh luna trecută, ar avea un preț final de circa 1.400 – 1.500 de lei/MWh pe factură, socotind racordarea la medie tensiune.

„Suntem un fel de lohn pentru export”

În afară de cheltuielile cu energia pe care CrisTim le ține în frâu producând propria energie verde, compania, ca și restul jucătorilor din piață, este în continuare tributară importurilor de carne de porc. Iar acolo unde găsește în țară, prețurile sunt mai mari decât cele de peste granițe.

„Există o mare problemă în a găsi carne materie primă. Importăm peste 90% (din consumul de carne de porc – n.red.) din Europa pentru că, din păcate, deși vrem să fim bun patrioți, nu găsim în România. În plus, pentru că suntem un mare exportator (de preparate din carne n.red.), iar pesta încă este prezentă în România, nu avem voie să exportăm produse cu carne românească în Europa. Pentru export suntem un fel de lohn”, mai sune antreprenorul, care își aduce carnea de porc materie primă din Germania și Danemarca pentru că acolo calitatea este „extraordinară” și pentru că parteneriatele  mai vechi îi permit accesul la prețuri mai bune.

Prețurile au crescut la producător cu 15%

Chiar și așa, producătorul a scumpit anul acesta cu 15%, sub creșterea costurilor cu materia primă, iar premisele nu sunt optimiste nici pentru 2023. Fermierii vând însă sub prețurile de cost.

„În ultimul timp, prețul (la carnea de porc n.red.) a crescut cu 50-60% . (…) Noi total avem creștere de preț în acest an de 15% . Restul am suportat din eficiența noastră, din productivitate, din costurile energetice. Depinde ce se va întâmpla anul viitor în Europa. Pesta porcina loveste și în Europa, iar crescătorii de porci sunt sub costuri, pentru că altfel nu reușesc să vândă. China nu a mai importat carne de porc din Europa în ultimii doi ani, ceea ce înseamnă că există un surplus în Europa. Astfel, prețul cărnii nu are echivalență cu costurile pe care le au pe lanț agricultorii, crescătorii de animale și abatoarele”, mai explică Timiș.

Intră pe piața produselor lactate fără cazeină și lactoză

În ceea ce privește EcoFerm, business-ul cu lactate al grupul CrisTim, familia Timiș și-a planificat ca peste doi ani să lanseze pe piață lapte fără lactoză și cazeină, proteina responsabilă de reacții alergice. „Vom fi primii în Europa. Lucrăm cu companii din Olanda și SUA. Luăm genomul de la animalele noastre, îl ducem în Olanda pentru a fi citit, iar pe baza acestuia compania din SUA ne dă exact animalul cel mai potrivit pentru a face lapte fără cazeină. Deja 25% din vacile noastre produc lapte fără cazeină. Peste doi ani, pe produsele noastre veți vedea lapte fară lactoză. Vom produce 30.000 de tone de lapte fără cazeină însă, mai important, urmărim ca produsul să fie extrem de competitiv, adică un produs de foarte bună calitate pe care să îl putem vinde la prețul pieței”, a declarat Timiș.

Potrivit acestuia, EcoFerm care exploatează 1.500 de hectare cultivate , 2.000 de vaci și vinde sub brandul Mugura, produce momentan 15.000 de tone de lapte pe an.

Sursa text și photo: www.economica.net

Membrii Family Business Network România: Adrem Invest, Agricin, Amset Prodexim, Arena City Center, Autonom, Bog’art, Cristim, Dinamic 92 Distribution, DMF Poliplast, Electra, Eximtur, FAN Curier, Fildas Trading, Flame Data Technologies, Global Vision, Imob, Integrata Pascani, Ivatherm, M&M Product, Novaintermed, Piata de Gros Abundia, Sandra Trading, Secom Healthcare, Secpral Pro Instalatii, Skela Industries, Tecnostar Consulting, Temad Co, Tester Grup, Transavia.

Comments are closed