„Am învățat mult în cei 30 de ani de când conduc o afacere de familie. În primul rând am învățat că trebuie să fi aproape de oamenii cu care lucrezi, aceștia fiind esențiali în tot ceea ce faci. Un exemplu concret a fost pandemia, atunci când nu am știut ce se întâmplă. În acest caz deciziile pe care le-am luat au trebuit explicate și susținute. Am fost fericit să aflu că oamenii au reacționat cu calm, cu maturitate și afacerea noastră a mers înainte.” a spus domnul Florin Madar, fondator Temad si Președinte al Asociației Family Business Network România in calitate de invitat al evenimentului Forbes reINVENTAREA României
Multe business-uri de familie nu reușesc să facă trecerea de la o generație la alta și doar aproximativ 3% reușesc să ajungă la a patra generație.
„Multe afaceri nu reușesc să treacă de a treia generație. Conform statisticilor, aproximativ 30% din afaceri trec la a doua generație, 10% la a treia generație și doar 3% la a patra generație. Procesul acesta de trecere de la o generație la alta nu este foarte ușor și de aceea încercăm să ne educăm copiii pentru a prelua această afacere, să fie capabili să o administreze și să o dezvolte”, a punctat domnul Florin Madar.
Continuitatea unei afaceri de familie este strâns legată de anumite principii clare, care trebuie să fie transmise următoarelor generații: „educație, muncă, corectitudine și lucru bine făcut”.
„Există un proverb chinezesc care spune că prima generație construiește bogăția, a doua generație o administrează și a treia generație o distruge. Cred că vremurile dificile îi întăresc pe oameni. Prima generație, pentru a construi ceva, a trebuit să facă acest lucru în vremuri dificile. Bineînțeles vremurile sunt schimbătoare, dar este greu, în mod special, pentru prima generație. A doua generație, care beneficiază de educația și influența directă a primei generații, ar trebui să o administreze. În fine, celei de-a treia generații trebuie să i se transmită spiritul de familie, care trebuie să aibă la bază anumite principii foarte clare. În opinia mea acestea sunt: educație, muncă, corectitudine și lucru bine făcut. Dacă spiritul acesta nu reușește să treacă peste a doua generație, atunci business-ul are de suferit”, a explicat acesta.
Succesiunea este un subiect tratat foarte serios într-o afacere de familie, declară Florin Madar, iar cei care sunt responsabili conștientizează această etapă.
„Prima generație se gândește foarte serios la succesiune. Trebuie conștientizată această problemă, pentru că mulți nu fac acest lucru. Cei care conduc afaceri și sunt responsabili pentru ei și familia lor se gândesc însă serios la acest aspect. Sunt afaceri europene de familie care durează de șapte sau opt generații și încercăm să aflăm și noi acest tip de experiență”, a conchis Florin Madar.
Domnul Florin Madar, fondator Temad si Președinte al Asociației Family Business Network România.
Despre FBN Romania:
Asociaţia Family Business Network România (FBN România) a fost înfiinţată în anul 2012 și urmărește să popularizeze în România conceptul „afacere de familie” și potențialul afacerilor de familie pentru dezvoltarea economică si sociala a României.
În acest moment membrii Asociatiei FBN România sunt antreprenorii ce deţin companiile: ADREM INVEST, AGRICIN, ALL ELECTRICS 95, AMSET, ARENA CITY CENTER, AUTONOM, BOG’ART, CRIS-TIM, DINAMIC 92, DMF POLIPLAST, ELECTRA, EXIMTUR, FAN COURIER, FILDAS-TRADING, GLOBAL VISION, IVATHERM, MB TELECOM, M&M PRODUCT, NOVAINTERMED, OMNILOGIC, PIAȚA DE GROS, SECPRAL PRO INSTALAŢII, TECNOSTAR CONSULTING, TE-ROX PROD, TEMAD CO, TESTER GRUP, TRANSAVIA.
Carrefour, Volkswagen, BMW, Ford Motor, Fiat, Porsche, L’Oreal, Arcelor Mittal, Samsung Electronics, Auchan, Cargill sunt câteva dintre cele mai cunoscute companii din lume care sunt afaceri de familie.
Începând cu anul 2015, FBN România a devenit membră a European Family Businesses , cu sediul la Bruxelles. Pentru detalii vizitati www.europeanfamilybusinesses.eu