Și-a tratat angajații că pe o familie și astfel a depășit mai ușor perioadele de instabilitate economică. Florin Madar, proprietarul Temad, o companie de distribuție de materiale de construcții și bricolaj din Brașov, consideră că atâta timp cât în România se promovează scandalul vor fi necesari zeci de ani pentru a ajunge din urmă Occidentul în ceea ce privește cultură afacerii de familie.
Florin Madar a lansat la începutul anilor ’90 propriul business de distribuție de materiale de construcții și bricolaj. Proaspăt absolvent al Facultății de Comerț și angajat la stat, a ales în schimb să își dea demisia dintr-un post “călduț” și să pună bazele unei afaceri alături de alți doi colegi.
“Am pornit de la descărcat tiruri, de la plimbat cu plasa prin oraș și prin țară să vând produsele și toată lumea a fost foarte surprinsă. Nu am avut un leu când am pornit, aveam 27 de ani și 2 copii. Era mândria mea că aveam televizor color și din banii de la nuntă mi-am cumpărat un Oltcit. Am tratat afacerea ca pe o familie”, spune Madar, care conduce în prezent un business de 25 mil. euro și 230 de angajați.
A trecut mai ușor peste perioadele de instabilitate tratandu-și colaboratorii “natural, că pe o familie”, încrederea fiind în opinia lui Madar un element cheie într-o afacere aflată la început. În plus, acesta consideră că productivitatea unei afaceri de familie este mult mai mare.
Omul de afaceri brașovean nu crede în laitmotivul potrivit căruia “romanul este puturos”. “Astfel, în momentele de criză oamenii sunt alături de ține, mai ales într-o afacere pornită de la zero. Am angajați pe care eu îi trimit acasă. Le spun, gata, mergeți acasă. Și nu o dată. Nu cred în laitmotivul <<romanul este puturos>>”, spune Florin Madar.
În schimb, Madar consideră drept dezavantaj în evoluția unei afaceri de familie faptul că nu întotdeauna membrii unei familii sunt cei mai competenți pentru o anumită funcție.
“Copii pot să moștenească o afacere numai în măsură în care sunt competenți să o facă. Eu mi-am trimis copii la studii, să pună osul să învețe, să fie cât mai departe de țară și să vadă cum stau lucrurile și afară și după aceea, dacă merită, să vină și să moștenească afacerea”, punctează omul de afaceri.
În ceea ce privește importantă alocată afacerilor de familie în România, Florin Madar crede că vom avea nevoie de zeci de ani pentru a putea ajunge din urmă țările din Occident în condițiile în care pe plan local “se vorbește despre false idealuri și se face publicitate pe scandal”.
Temad este una dintre companiile fondatoare ale rețelei Family Business Network România alături de Omnilogic, Global Vision și MB Telecom. Asociația are drept scop stimularea antreprenorilor pentru a constitui și a păstra business-ul în familie și pentru a realiza transferul afacerii către generațiile următoare.
“Încercăm să aducem în România experiență din Europa și întreagă lume. Cei care înțeleg filosofia business-ului de familie îl gândesc pe perioade foarte lungi. Au o altă viziune asupra calității și alte responsabilități, o altă etică în business”, spune și Mircea Tudor, președinte MB Telecom.
În opinia sa, o afacere de familie poate crea pentru angajați un mediu mai sigur decât o multinațională.
“Dacă percepția asta se duce până la nivelul angajatului deja acesta are o altă siguranță și o altă atitudine față de muncă. În momentul în care conceptul de afacere de familie coboară la nivelul angajatului solidaritatea în momentul unei crize este una de grup, nu mai este doar a proprietarului care încearcă disperat să își salveze afacerea și să o păzească de criză. De multe ori am primit propuneri din partea angajaților de a trece peste criză”, completează Tudor.
Business-ul MB Telecom a afișat anul trecut afaceri de 12 mil. euro. Compania are în prezent 230 de angajați, iar fluctuația de personal s-a situat în jurul a 2-3% din anul 1994.
În România, conform unor statistici neoficiale, peste 65% din afaceri sunt de tip familial, majoritatea fiind afaceri de mică anvergură.
Organizația europeană – European Family Businesses – este fondată de Asociațiile naționale ale familiilor deținătoare de afaceri din Europa și reprezintă o cifra de afaceri de 1.800 mld. euro (la nivelul lui 2011), peste 5 milioane de locuri de muncă și 18% din PIB-ul Uniunii Europene.
Printre cele mai cunoscute afaceri de familie se numără Volkswagen (f. Piech), FIAT (f. Agnelli), L’Oreal (f. Bettencourt), Auchan (f. Mulliez), IKEA (f. Kamprad), Holcim (f. Schmidheiny), Arcelor/Mittal (f. Mittal), H&M (f. Persson).
Pe plan local printre cele mai cunoscute afaceri de familie se numără BitDefender (f. Talpeș), MedLife (f. Marcu), Boromir (f. Boromiz), Albalact (f. Ciurtin), Cris–Tim (f. Timiș), TCE 3 Brazi (f. Tărâță), Arabesque (f. Rapotan).
Sursă: Wall-Street
Membrii Family Business Network Romania: Adrem Invest, Agricin, Amset Prodexim, Arena City Center, Autonom, Bog’art, Cristim, Dinamic 92 Distribution, DMF Poliplast, Electra, Eximtur, FAN Curier, Fildas Trading, Flame Data Technologies, Global Vision, Imob, Integrata Pascani, Ivatherm, M&M Product, Novaintermed, Piata de Gros Abundia, Sandra Trading, Secom Healthcare, Secpral Pro Instalatii, Skela Industries, Tecnostar Consulting, Temad Co, Tester Grup, Transavia.