FAN Courier pariază pe dezvoltarea serviciilor de fulfillment și vrea să le dezvolte prin construcția unui nou centru logistic în Ștefăneștii de Jos, județul Ilfov, pe o suprafață de 25.000 m2. Dacă totul merge conform planului, noul depozit va fi gata cel târziu în 2023. Proiectele companiei includ mai multe investiții anunțate pentru acest an, inclusiv dotarea marilor filiale din Cluj și Brașov cu sisteme automate de sortare și continuarea extinderii internaționale în regiune.
Cel mai important jucător din curieratul românesc și-a consolidat poziția de lider pe piața locală și urma să închidă 2021, conform propriilor estimări, cu o cifră de afaceri de 1,06 miliarde de lei, în creștere cu 5% față de 2020. În acest an însă, estimările de creștere sunt ceva mai optimiste și iau o în calcul o dezvoltare procentuală de 15%, care va veni atât pe fondul creșterii e-commerce-ului în România, cât și ca urmare a dezvoltării internaționale pe care compania a demarat-o începând cu finalul anului trecut. Așa cum am punctat într-un număr anterior al revistei, FAN Courier țintește poziția de lider în Republica Moldova, acolo unde s-a extins recent prin deschiderea unei filiale proprii, iar acest lucru ar urma să se întâmple în 2-3 ani, potrivit CEO-ului Adrian Mihai. De altfel, intrarea în Republica Moldova este un prim pas pentru dezvoltarea internațională, bugetul de investiții dincolo de Prut fiind de circa 3 milioane de euro. Despre această investiție, în conferința anuală de bilanț, Adrian Mihai a explicat faptul că se dorește a fi puntea de legătură dintre cele două piețe, una de 20 de milioane de locuitori (România) și cealaltă de două milioane (Republica Moldova), singura problemă, cel puțin pentru moment, fiind legată de durata de tranzit al coletelor, respectiv durata procesului de vămuire, care variază între câteva ore și câteva zile. „Dorim să oferim un timp de livrare de 24 de ore de oriunde din România în Republica Moldova. Vom atinge acest obiectiv dacă și autoritățile vamale vor fi lângă noi și ne vor asigura rapiditate în vămuirea coletelor“, a punctat Adrian Mihai, completat de Felix Pătrășcanu, co-fondator, care a precizat că „este important că există o deschidere foarte mare a autorităților de acolo către noi, către investițiile străine. În legătură cu vama, chiar ei ne-au spus că doresc să găsim soluțiile necesare. Moldova urmează să semneze niște condiții de pre-aderare și vom vedea cum vor decurge aceste lucruri.“ Ceea ce înseamnă, potrivit oficialilor FAN Courier, că în viitorul apropiat camioanele ar urma să intre pe culoarele verzi, iar procesul de vămuire să dureze circa 30 de minute.
Pentru 2022, bugetul de investiții este estimat la 30 de milioane de euro, iar una dintre direcții, pe lângă finalizarea hub-urilor de la Cluj și Brașov și extinderea rețelei de lockere la nivel național, face referire la o industrie conexă curieratului, pe care FAN Courier a început să parieze în urmă cu șase ani: cea de fulfillment. Asta pentru că logistica dedicată comerțului electronic începe să prindă contur în România și tot mai mulți retaileri online înțeleg avantajele pe care le aduce un asemenea serviciu, motiv pentru care compania de curierat dorește își dezvolte această activitate și anunță investiția în propriul centru logistic dedicat, localizat în Ștefăneștii de Jos, chiar în spatele hub-ului principal dedicat curieratului. Potrivit lui Cornel Morcov, CCO FAN Courier, doar construcția halei, care va fi una personalizată, va costa între 10 și 15 milioane de euro, suprafața dedicată produselor e-commerce fiind de 25.000 m2. „Ne dorim o soluție tehnică prin intermediul căreia noul centru să poată fi legat de cel de curierat printr-un un sistem de bandă transportoare. Din punct de vedere al automatizărilor, noi ne-am dori niște soluții inteligente de picking, de genul roboților, însă, din păcate, la momentul actual pe piață nu sunt atât de multe opțiuni viabile. Practic, ne dorim un grad cât mai mare de automatizare, dar trebuie să găsim și soluții fezabile în acest sens“, a explicat oficialul FAN Courier pentru Tranzit. Proiectul de obținere a autorizaților este început și se speră ca lucrările, care vor dura între șase și nouă luni, să înceapă anul acesta, centrul urmând să fie gata cel târziu în 2023.
În prezent, serviciul de fulfillment pe care compania îl realizează s-a dezvoltat organic, cu pași înceți, dar siguri, prin intermediul mai multor puncte proprii, dar și închiriate, în zona de nord a Capitalei – Pipera (1.000 m2) și Ștefăneștii de Jos (2.000 m2) – și în Oradea (aproximativ 1.000 m2), iar anul acesta vor mai fi deschise două noi centre, dintre care unul în partea de vest a Bucureștiului, de 3.000 m2, și unul la Giurgiu, de circa 1.000 m2. Raportat la volumele realizate din curierat, unde un număr mediu de expediții se situează la aproximativ 350.000 de colete transportate zilnic, coletele provenite din fulfillment sunt mici, circa 1%, însă, odată demarată activitatea noului hub logistic, acestea ar urma să crească într-o primă fază până la un procent apropiat de 10%, mai ales că toate halele logistice din București vor fi relocate aici. „Când va fi gata, circa 30% din spațiu va fi deja ocupat. În același timp vom demara un proces intens de promovare a serviciului și astfel vom crește substanțial interesul pentru fulfillment din dorința de a fi cât mai aproape de nevoile clienților“, afirmă Cornel Morcov.
Avantajul folosirii propriilor servicii de expediții
Spre deosebire de logistica B2B, unde comenzile sunt prestabilite și se lucrează foarte mult cu marfă paletizată, în fulfillment sortarea se face manual, fiind vorba de produse de diferite tipuri. FAN Courier folosește o soluție de management al depozitelor achiziționată de la o companie românească, pe care a personalizat-o în concordanță cu nevoile proprii și a integrat-o cu sistemul IT propriu în care a dezvoltat integrări de curierat pentru majoritatea platformelor de e-commerce, astfel încât ambele servicii – curierat și fulfillment – să fie accesibile destul de ușor clienților magazinelor online. „Urmărim procesul logistic de la intrarea produselor în stoc până la pregătirea comenzii, devenim practic logisticieni pentru comenzile dedicate B2C – comenzi unice, cu 1-2 SKU per comandă, sisteme rapide și tehnologizate“, relatează Cornel Morcov. Pe lângă avantajul legat de prețul de livrare mai mic, datorită faptului că dispare componenta de colectare, clienții beneficiază de un cut-off mai mare, prin cele câteva ore suplimentare câștigând posibilitatea de a vinde mai multă marfă cu livrare a doua zi. Managerul comercial al FAN Courier mai spune că există și clienți care au ales un serviciu complet, inclusiv partea de aprovizionare, iar acest lucru se face prin intermediul Eurocargo, serviciul de tip casă de expediții pe care compania l-a dezvoltat „Serviciul l-am început în 2014, doar că nu am continuat să investim masiv în Eurocargo, pentru că a apărut oportunitatea de a deveni acționari în SLS Cargo și o bună parte din proiectele pe care ne gândeam să le facem sub umbrelă proprie le operăm împreună cu SLS. Astfel, aducem marfă din Asia, aerian, fie prin SLS Cargo, fie prin serviciul propriu Eurocargo. Iar atunci când situația o impune apelăm, desigur, și la alți furnizori.“
Privit ca o oportunitate de către companiile care dispun de resurse financiare puternice, precum FAN Courier, fullfillmentul este încă o piață la început de drum în România, iar logistica relevantă dedicată e-commerce încă nu are suficienți specialiști, însă are toate premisele să crească „exponențial“, potrivit specialistului, care a mai spus că rata de încheiere a contractelor este mult mai bună decât acum câțiva ani, unul din două magazine online contractând servicii de logistică dedicată. „Pandemia a demonstrat cât de bine este să nu ai pietre de moară agățate de gât. În esență, un depozit, angajați, echipamente etc. înseamnă costuri indirecte. Pentru că în e-commerce un seller nu va avea niciodată depozitul la capacitate deoarece vânzările nu sunt liniare. La fulfiller ai avantajul că plătești atunci când ai o comandă, e ca și cum ai fi liniar, cu un cost unic la fiecare comandă“, a mai punctat Cornel Morcov.
FAN Courier este o afacere de familie si membru al asociației Family Business Network (FBN) România.
Asociația Family Business Network România reunește un număr de 29 de membri, număr ce este în creștere. Acești membri sunt lideri de piață în mai multe ramuri ale economiei naționale, cu o cifră de afaceri de circa 3 miliarde de Euro pe an și circa 18.000 de angajați. Președintele Family Business Network România este domnul Florin Madar, proprietar și CEO al afacerii de familie TEMAD și, alături de doamna Anca Vlad (Fildas/Catena), Adrian Mihai (FAN Courier) și Dan Ștefan (Autonom), Gabriel Marin (Omnilogic) și Mihaela Hărșan (Secretar General) formează Consiliul Director Family Business Network România.
Începând cu anul 2015, FBN România a devenit membră a European Family Businesses, cu sediul la Bruxelles.
La acest moment, din Family Business Network România fac parte 29 de companii: Adrem, Agricin, Amset, Arena City Mall, Autonom, Bog’art, Cristim, Dinamic 92, DMF Poliplast, Electra, Eximtur, FAN Courier, Fildas/Catena, Flame Data Technologies, Global Vision, Imob Piatra Neamt, Integrata Pascani, Ivatherm, M&M Product, Novaintermed, Piata de Gros, Sandra Trading, Secom, Secpral Pro, Skela, Tecnostar, Temad, Tester, Transavia
Sursa: FAN Courier, TraficMedia