De la raft în farfurie: despre preferințele consumatorilor români pentru produse ecologice locale

Rezultatele unei cercetări realizate în România au arătat ca în jur de 65% dintre respondenți preferă alimentele produse local față de cele din alte surse naționale. Cu toate acestea, în jur de 70% din produsele alimentare de pe rafturile magazinelor din țara noastră provin din import. 

În studii și în practică, adesea, producția alimentară obținută pe plan local a fost sugerată ca încadrându-se într-un model de consum durabil datorită unei serii de motive economice, sociale și de mediu. Într-un sondaj în care respondenții britanici au fost întrebați de ce achiziționează alimente ecologice locale, cea mai comună motivație a fost că produsele alimentare ecologice erau considerate mai sigure și mai nutritive. Al doilea cel mai frecvent motiv a fost protecția mediului (de exemplu, în ceea ce privește deșeurile de ambalaje, mai puține îngrășăminte, scurtarea distanței de transport) și, în al treilea rând, motivul a fost sprijinirea economiei locale și a comunității. 

Alte studii au sugerat că alimentele ecologice sunt consumate din dorința de a avea o dietă și un stil de viață sănătoase. Conform unui raport din 2018, dintre cetățenii europeni intervievați, români sunt cei mai mulți care au declarant că doresc să consume produse locale.

În România, agricultura ecologică poate deveni o opțiune foarte atractivă

Ponderea relativ ridicată a respondenților indiferenți față de locul producției oferă șansa de a atrage mai mulți furnizori de alimente produse local, „mai aproape de consumatori”. Cu toate acestea, o investigație mai profundă a motivelor lipsei de preferință se dovedește necesară. Aducerea laolaltă a preferințelor consumatorilor pentru „alimentele locale” și „alimentele ecologice” sub forma „alimentelor ecologice locale” intensifică efectele benefice ale modelului de consum asupra mediului.

Rezultatele studiului avansează ideea că promovarea conceptului de localizare mai apropiată poate reprezenta o oportunitate neexplorată pentru oamenii de afaceri interesați de piața românească. În România, agricultura ecologică poate deveni o opțiune foarte atractivă, atât pentru investitori, cât și pentru consumatori, datorită caracteristicilor specifice țării:

●      o suprafață agricolă mare de aproximativ 14,7 milioane de hectare;

●      condiții favorabile de mediu, cum ar fi cele climatice și pedologice;

●      reducerea poluării industriale; existența soiurilor locale și a activităților agricole tradiționale;

●      și existența unei mari părți din populație care locuiește în mediul rural.

Este necesar să se dezvolte și să se pună în aplicare noi abordări și practici care să ofere stimulente pentru consumul de alimente ecologice produse local. La rândul său, acest lucru necesită eforturi mai extinse și o implicare mai mare din partea celor care se dedică cercetării comportamentul consumatorului pentru a aprofunda înțelegerea relațiilor dintre localizarea producției și consumul de alimente ecologice.

(Acest material preia informații din articolul științific publicat de Bojnec, S., Petrescu, D. C., Petrescu-Mag, R. M., & Rădulescu, C. M. (2019). Alimentele ecologice locale: Preferințele consumatorilor. în Amfiteatru economic, 21(50), 161-180.)

 

Sursa: InfoClima

Comments are closed