După 28 de ani de economie de piață, afacerile de familie încep să se consolideze și în antreprenoriatul românesc. Printre ele, și CrisTim, compania românească din zona industriei alimentare care și-a înscris numele pe lista firmelor private din noua economie de piață încă din 1991. De altfel, compania și-a luat numele de la cel al Cristinei Timiș, soția fondatorului Radu Timiș, devenind în timp un brand sub umbrela căruia s-au dezvoltat mai multe linii de business, de la industrie alimentară la turism.
Profesor de sport în Oltenița în urmă cu 33 de ani, care făcea zilnic naveta de la București, Radu Timiș a reușit să strângă în jurul lui întreaga familie și să ridice valoarea afacerilor sale la aproximativ 155 de milioane de euro (venituri calculate la începutul lui noiembrie, n.r.), din care 130 de milioane de euro sunt generate din producția de mezeluri. Astăzi, Radu Timiș este cel mai mare jucător cu capital autohton din industria cărnii. Lucrează în companie alături de soție și de trei dintre cei patru fii ai săi, îi place să spună că, mental, se simte la 58 de ani ca la 30 și și-a propus să construiască un business pentru o sută de ani.
În 1985, pe atunci proaspăt absolvent al Institutului de Educație Fizică și Sport, Radu Tmiș a fost repartizat la Oltenița. „Făceam naveta din București. Plecam cu trenul din Halta 23 August“, își amintește omul de afaceri, povestind că pierdea pe drum câte trei ore pe zi. A fost profesor până în 1988, când s-a transferat la Întreprinderea de Hoteluri și Restaurante, ca instructor de înot și bodybuilding la Hotel București.Devenit între timp șef la SPA-ul hotelului, Timiș decide în 1991 să intre în afaceri. Și o face în stil mare, cu două eșecuri – o afacere de import-export cu China, iar apoi un alt business tot din zona de import-export. A treia oară avea să fie însă cu noroc. A împrumutat 700 de dolari și a deschis un chioșc în Piața Gorjului. Avea o lungime de șase metri și o lățime de doi metri și „vindeam mezeluri de la Ulmeni și brânzeturi din zona Câmpulung Moldovenesc“, spune Radu Timiș. Afacerea prinde cheag, iar antreprenorul ia decizia să intre și pe zona de producție de mezeluri. O face începând cu 1994, într-un fost aprozar din cartierul Pajura. Un an mai târziu cumpără mai multe terenuri în zona de case din Bucureștii Noi, le dezafectează și construiește o fabrică de mezeluri și sediul central al firmei. Dacă linia de producție din vechiul aprozar avea o capacitate zilnică de cinci tone, unitatea din Bucureștii Noi procesa o cantitate de cinci ori mai mare.
O mare oportunitate pentru extindere a venit în 1996, odată cu introducerea facilităților fiscale pentru companiile care investeau în zonele considerate defavorizate, în care nu mai exista industrie, iar pericolul unui șomaj galopant era destul de mare. Timiș s-a concentrat pe Filipeștii de Pădure, Prahova, unde a construit patru fabrici de-a lungul timpului, valoarea totală a investiției ridicându-se la aproximativ o sută de milioane de euro. Privind retrospectiv, antreprenorul compară acum modul de dezvoltare al grupului CrisTim cu cel al unei multinaționale. Păstrând aceste coordonate, listarea pe bursă ar fi următorul pas logic. De altfel, Timiș și-a anunțat încă de anul trecut intenția de a duce CrisTim pe Bursa de la București. Lucrurile s-au mai schimbat de atunci, dar ideea nu a fost abandonată complet. Doar că nu va mai avea loc în viitorul apropiat. „Ceea ce m-a oprit este faptul că ajungi să nu mai ai acea putere de mișcare și de decizie“, explică acum Timiș. În momentul de față, detaliază el, atunci când ia o hotărâre la nivel de conducere, aceasta este pusă imediat în aplicare, lucru care nu se va mai putea întâmpla odată ce compania este listată și trebuie să se țină cont și de părerile altor acționari. Prioritară este mai degrabă menținerea trendului crescător, de aproximativ 20%, de până acum. Pentru anul în curs estimează însă o creștere mai moderată, de aproximativ 15%, pe fondul unui program investițional susținut.
Sursa: NewMoney – 20 noiembrie 2018
Domnul Radu Timis este fondator Cris-Tim, o afacere de familie membra a Asociatiei Family Business Network România
Asociatia Family Business Network România (FBN România) a fost înfiinţată în anul 2012 și urmărește să popularizeze în România conceptul „afacere de familie” și potențialul afacerilor de familie pentru dezvoltarea economică și socială a României.
Începând cu anul 2015, FBN România a devenit membră a European Family Businesses, cu sediul la Bruxelles. Pentru detalii vizitati www.europeanfamilybusinesses.eu Asociația