„Marile afaceri de familie au demonstrat o rezistenţă incredibilă în această perioadă, acordând prioritate susţinerii angajaţilor şi orientându-se către noi soluţii de business. Pentru a traversa această perioadă dificilă, aleg să-şi diversifice consiliile de administraţie, să promoveze noua generaţie în roluri de conducere şi să stabilească noi standarde în abordarea aspectelor de mediu, sociale şi de guvernanţă”, a afirmat Raluca Popa, Partener Asociat, Asistenţă fiscală şi juridică, Strategic Growth Markets leader, EY România.
Longevitatea și stabilitatea au contat în ultimii doi ani. Șaptezeci și cinci la sută din afacerile familiale au peste 50 de ani și aproape o treime au peste 100 de ani. Ei și-au echilibrat perspectivele de afaceri pe termen lung cu abilitatea de a pivota rapid în mijlocul unei crize. Unii au făcut, de asemenea, un pas înainte pentru a furniza echipamente medicale și chiar sprijin financiar, dezvăluind un sentiment durabil de responsabilitate socială.
Aproape jumătate din toate afacerile din Index se află în Europa. Statele Unite găzduiesc cel mai mare număr de întreprinderi familiale, iar întreprinderile bazate pe consumatori rămân cel mai mare sector (37%) după număr. Unul din cinci are un membru al familiei sub 40 de ani în consiliul de administrație și aproape o treime are un membru al familiei în consiliul de administrație. Pe măsură ce crește cererea de răspunsuri la probleme precum ESG, inovație și nevoile viitoare ale consumatorilor, crește și cererea de talent și nevoia de a îmbrățișa mai multă vârstă și diversitate de gen.
Indexul a fost publicat la fiecare doi ani din 2015. Utilizați instrumentul interactiv de mai jos pentru a căuta datele pe baza jurisdicțiilor și a altor domenii cheie de informații pentru cele mai mari 500 de companii de familie din lume.
Germania este ţara de origine pentru 16% dintre companiile din cadrul studiului, reflectând soliditatea economiei germane şi tradiţia înfiinţării de afaceri de familie în această ţară, în care 90% dintre companii sunt deţinute de familii. O treime dintre afacerile de familie incluse în studiu îşi au sediul pe continentul american, SUA înregistrând cel mai mare număr de astfel de companii (119, echivalentul a 24% dintre acestea).
Autorii raportului arată că aceste organizaţii contribuie cu 2,48 trilioane de dolari la veniturile înregistrate în regiunea Americii de Nord şi de Sud şi au 6,4 milioane de angajaţi. Câteva dintre cele mai mari întreprinderi private deţinute de familii la nivel global, din punctul de vedere al veniturilor, îşi au sediul în SUA.
Pe de altă parte, 55 dintre companiile care provin din China continentală, Hong Kong, Taiwan, Japonia şi Coreea de Sud generează 87% (835 miliarde de dolari) din veniturile totale din regiunea Asia-Pacific. Din Asia provin trei dintre cele mai mari 20 de companii, precum şi cea mai veche afacere de familie inclusă în studiu, Takenaka Corporation din Japonia, cu o istorie de peste 400 de ani
În 2021, procentul companiilor cu femei în cadrul consiliilor de administraţie a atins 31%. În acelaşi timp, doar 5% (27) dintre companiile deţinute de familiile incluse în studiu au directori generali femei, în mod similar cu procentul de 8% (41) înregistrat în cazul companiilor din clasamentul Fortune Global 500.
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 312.250 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de ţări şi venituri de aproximativ 40 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2021. Cei peste 800 de angajaţi din România şi Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, juridică, strategie şi tranzacţii, consultanţă către companii multinaţionale şi locale.
Metodologia Global Family Business Index
Indicele afacerilor de familie se bazează pe un clasament global de 500 de întreprinderi familiale, în funcție de veniturile acestora. Criteriile pentru introducerea indexului sunt următoarele:
- Afacerea ar trebui să fie în a doua generație sau mai mult și să aibă cel puțin un membru al familiei în consiliul de administrație și / sau echipa de conducere executivă. Dacă afacerea este încă în prima generație, cel puțin doi membri ai familiei ar trebui să fie în consiliul de administrație și / sau în echipa de conducere executivă.
- Familia ar trebui să dețină o proprietate substanțială și, prin urmare, autoritatea de luare a deciziilor în afaceri. Companiile private sunt firme de familie în cazul în care familia controlează * cel puțin 50% din drepturile de vot. Companiile cotate la bursă sunt firmele de familie în cazul în care familia deține * cel puțin 32% din drepturile de vot.
- Pentru a permite o reprezentare mai largă a familiilor, Indexul include o afacere pe familie. Dacă două sau mai multe companii deținute de aceeași familie se califică pentru Index, Indexul va include fie compania mamă / holding, fie afacerea cu cele mai mari venituri.
- Veniturile companiilor prezentate ar trebui să provină din conturi publicate care nu au mai mult de 24 de luni.
- Sursele de date utilizate pentru generarea indexului includ domenii publice, situații financiare sau rapoarte anuale depuse și publicate și baze de date accesibile comercial, inclusiv Bloomberg, S&P CapIQ, Orbis, BoardEx și Refinitiv.
(* direct sau printr-o fundație familială sau un trust)
Indexul este extras din datele disponibile în domeniul public și nu ar trebui să fie considerat o listă oficială sau certificată a celor mai mari companii de familie din lume.
2021 Indicele afacerilor de familie – top 10
Bord
|
CEO
|
||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rang
|
Companie
|
Tip
|
An fondator
|
Venituri
|
Angajați
|
Jurisdicție | Industrii | Familie
|
Acționariat
|
Nr de directori
|
Membrii familiei
|
Gen
|
Familie
|
1 | Wal-Mart Inc. | Public | 1962 | 559.1 | 2.300.000 | Statele Unite | Consumator | Walton | 48,9% | 11 | 1 | ♂ | Nu |
2 | Berkshire Hathaway, Inc. | Public | 1955 | 245,5 | 360.000 | Statele Unite | Servicii financiare | Buffett | 37,2% | 14 | 2 | ♂ | da |
3 | EXOR SpA | Public | 1927 | 145.3 | 343.415 | Italia | Servicii financiare | Agnelli | 53,0% | 9 | 3 | ♂ | da |
4 | Grupul Schwarz | Privat | 1930 | 140,0 | 450.000 | Germania | Consumator | Schwarz | 100% | 3 | 3 | ♂ | Nu |
5 | Compania Ford Motor | Public | 1919 | 127.1 | 186.000 | Statele Unite | Producție avansată și mobilitate | Vad | 40,0% | 16 | 2 | ♂ | Nu |
6 | Bayerische Motoren Werke AG (BMW) | Public | 1916 | 122.2 | 120.726 | Germania | Producție avansată și mobilitate | Cândt | 46,8% | 26 | 2 | ♂ | Nu |
7 | Koch Industries Inc. | Privat | 1940 | 115,0 | 120.000 | Statele Unite | Producție avansată și mobilitate | Koch | 84,0% | 6 | 1 | ♂ | da |
8 | Cargill, Inc. | Privat | 1865 | 114,6 | 155.000 | Statele Unite | Consumator | Cargill-Macmillan | 85,0% | 10 | 0 | ♂ | Nu |
9 | Comcast Corp. | Public | 1936 | 103.6 | 168.000 | Statele Unite | Telecomunicații, mass-media și tehnologie | Roberts | 33,8% | 10 | 1 | ♂ | da |
10 | Dell Technologies Inc. | Public | 1984 | 94.2 | 158.000 | Statele Unite | Telecomunicații, mass-media și tehnologie | Dell | 75,0% | 8 | 1 | ♂ | da |