Afacerile de familie din Europa Centrală şi de Est sunt încă gestionate de generaţia fondatoare într-un procent destul de ridicat (92%), în timp ce nivelul este mai mic în Europa Occidentală (70%). Acest lucru înseamă că afacerile de familie din regiune încă nu au depăşit faza critică a transferului între generaţii.
„O majoritate covârşitoare a familiilor antreprenoriale nu au trecut încă prin etapa succesiunii, adică nu au depăşit faza critică a transferului între generaţii, o procedură extrem de complexă şi provocatoare. În această situaţie, cunoştinţele şi experienţa necesară pentru a gestiona şi rezolva provocările acestui proces tipic afacerilor de familie sunt minime şi destul de limitate în cadrul afacerilor de familie din Europa Centrală şi de Est, inclusiv din România”, potrivit EY.
Provocările pe care le ridică procesul de succesiune, precum şi soluţiile existente, sunt discutate astăzi, în cadrul evenimentului Păstrarea averii peste generaţii, organizat de către asociaţia Family Business Network România, Bank Gutmann AG şi EY România.
Mediul mediul de reglementare este presant
“Afacerile de familie s-au dovedit cruciale pentru stabilitatea economiei europene. Aceste companii au un număr record de angajaţi în acest moment şi au continuat să investească în capitalul uman într-un moment în care Europa se confruntă cu rate mari de şomaj. Dar, în ciuda contribuţiei lor majore la economia europeană, multe afaceri de familie consideră mediul de reglementare presant, mai ales din punctul de vedere al impozitării. EY este lider de piaţă în asistenţa afacerilor de familie pentru a face faţă acestor provocări. Astăzi, EY oferă servicii pentru 200 de afaceri dintre cele 250 cele mai mari afaceri de familie la nivel global,” Johannes Volpini de Maestri, Managing Director EY Austria Private Client Service, specializat în problemele afacerilor de familie.
Matthias Albert, membru al comitetului de management al Bank Gutmann AG, a explicat că piaţa românească este în continuare una promiţătoare pentru Banca Gutmann, în condiţiile în care un număr din ce în ce mai mare de clienţi din această regiune acordă încrederea şi familiile antreprenoriale beneficiază de o relaţie strânsă cu Family Business Network (FBN).
„Reconfirmând angajamentul nostru faţă de această piaţă, ne-am întărit echipa românească cu bancheri privaţi cu experienţă în domeniu: Jarmila Pfeifer şi Iordan Parfenie”, a spus acesta.
Provocările succesiunii la generaţia a doua
De asemenea, Bogdan Ion (foto), Country Managing Partner al EY România şi Moldova, a afirmat că un număr important din afacerile româneşti sunt afaceri de familie, care acum se află în procesul de succesiune la generaţia a doua.
„Succesiunea, ca atare, comportă o serie întreagă de provocări cum ar fi disponibilitatea fondatorilor de a realiza succesiunea, în ce măsură aceştia au succesori, cum să-i aleagă pe acei succesori care pot şi sunt motivaţi să preia afacerea, cum pot planifica în timp util respectivul proces, ca şi optimizarea dintr-o perspectivă juridică şi fiscală a acestuia. De aceea, pentru ca această tranziţie la noua generaţie să se realizeze cu succes, este nevoie de un plan de succesiune bine gândit, prevăzut din timp (chiar cu zeci de ani înainte) şi perfect executat. Comunicarea succesorului este, de asemenea, critică pentru menţinerea încrederii în business a părţilor interesate, de la angajaţi până la clienţi, furnizori şi bănci. Să nu uităm de asemenea că România se află într-o situaţie specială, în care cele două generaţii între care se realizează succesiunea au fost educate în două perioade foarte diferite din punct de vedere cultural, cu viziuni dramatic diferite: în timpul comunismului şi post-1989”, a detaliat reprezentantul EY România şi Moldova.
Gabriel Marin, preşedinte Family Business Network România, a declarat că Guvernele încep să acorde mai multă atenţie afacerilor de familie, ca unei entităţi separate, în principal datorită contribuţiei acestora la economie şi la viaţa socială în general.
Sursă: Jurnalul de Afaceri
Membrii Family Business Network Romania: Adrem Invest, Agricin, Amset Prodexim, Arena City Center, Autonom, Bog’art, Cristim, Dinamic 92 Distribution, DMF Poliplast, Electra, Eximtur, FAN Curier, Fildas Trading, Flame Data Technologies, Global Vision, Imob, Integrata Pascani, Ivatherm, M&M Product, Novaintermed, Piata de Gros Abundia, Sandra Trading, Secom Healthcare, Secpral Pro Instalatii, Skela Industries, Tecnostar Consulting, Temad Co, Tester Grup, Transavia.