Noi reguli au fost aprobate pentru a spori drepturile consumatorilor privind achizițiile de bunuri tangibile sau digitale online sau din magazine. Vizionați videoclipul pentru detalii.
Parlamentul European a aprobat două directive care consolidează drepturile consumatorilor de a primi despăgubiri atunci când le-au fost vândute produse defecte și armonizează legile statelor membre pentru a crea condiții de concurență echitabile pentru furnizorii din întreaga Uniune Europeană.
Conținut digital
Regulile privind contractele de furnizare de conținut digital răspund nevoii provenite din apariția noilor tehnologii. În multe state membre nu există norme explicite privind vânzarea de conținut digital, cum ar fi aplicațiile, muzice sau jocurile, de aceea consumatorii se pot afla într-o situație dificilă în momentul în care ceva nu este în regulă cu produsele digitale achiziționate.
Noile norme vor acoperi contractele digitale, atât atunci când este vorba de un abonament (spre exemplu, la un serviciu de transmisie de muzică) cât și o achiziție unică (cum ar fi un joc pe smartphone). Consumatorul este protejat nu numai atunci când achită cu bani, dar și în cazul în care acesta „plătește“ prin acordarea datelor cu caracter personal, cum este cazul rețelelor sociale.
Consumatorul va avea dreptul la o reducere de preț sau rambursare timp de 14 zile dacă problema nu este fixată într-un termen rezonabil.
Bunuri tangibile
Dacă sistemul de programare este încorporat în produsul achiziționat, precum în cazul aparatelor inteligente (spre exemplu, un frigider inteligent) cumpărătorul este protejat de directiva privind vânzările de mărfuri.
Noile reguli se aplică vânzărilor online și offline pentru toate produsele tangibile peste tot în UE și vizează armonizarea și standardizarea protecției consumatorului în toate statele membre. Îmbunătățind încrederea consumatorilor și oferind certitudine juridică întreprinderilor, directiva va încuraja comerțul transfrontalier pentru întreprinderile mici.
Cumpărătorii din întreaga Uniune Europeană vor avea doi ani să se adreseze vânzătorului în cazul produselor defecte, indiferent dacă produsul în cauză este o aplicație sau o mașină de spălat.
Mai mult decât atât, noile reguli dublează timpul în care nu intervine sarcina probei. Aceasta înseamnă că, dacă defecțiunea apare în decurs de un an de la data livrării sau furnizării, se presupune că aceasta a existat de la început și cumpărătorul nu trebuie să dovedească faptul că produsul, conținutul sau serviciul digital este defect.
Consiliul a aprobat directivele la 15 aprilie. Statele membre au la dispoziție doi ani pentru a adapta legislația națională conform noilor norme.